Τρίτη, Ιουλίου 31, 2007

Οι παγίδες του σοσιαλφιλελευθερισμού

Του ΠΕΤΡΟΥ ΜΑΚΡΗ

Είναι πλέον αδιαμφισβήτητο ότι, τουλάχιστον σε επίπεδο ηγεσίας, το ευρωσοσιαλιστικό μέτωπο διέρχεται περίοδο προϊούσης απομάκρυνσης από την προοδευτική λαϊκή εκλογική βάση. Οι κοινωνικές δυνάμεις της δημοκρατικής Αριστεράς, σε μεγάλη αναλογία, έχουν παύσει να θεωρούν πολλούς από τους κομματικούς ή κοινοβουλευτικούς ηγέτες τους πόλο έλξης και ανατρεπτικής, κατά του νεοφιλελευθερισμού, συσπείρωσης.

,,,

Το μοντέλο-Χαλκιδική

Η εικόνα “http://assets.in.gr/AssetService/Image.ashx?m=269634&r=0&p=0&t=0&q=100&v=0&w=343” δεν μπορεί να προβληθεί επειδή περιέχει σφάλματα.

Πολιτικό θρίλερ με το βιβλίο της Ιστορίας

Από τα Google-News (GR), σήμερα:


Πολιτικό θρίλερ με το βιβλίο της Ιστορίας
Ελεύθερος Τύπος - Πριν από 4 ώρες
Την Τετάρτη ή την Πέμπτη - σύμφωνα με πηγές στο υπουργείο Παιδείας - θα δώσει στη δημοσιότητα την αναθεωρημένη μορφή του βιβλίου Ιστορίας της ΣΤ΄ Δημοτικού η υπουργός Παιδείας κυρία Μαριέττα Γιαννάκου. Μετά τις αλλαγές που θα δημοσιοποιηθούν, ...
Κοπτοραπτική στην Ιστορία! Ελευθεροτυπία
Συνωστισμός διορθώσεων στο βιβλίο της Ιστορίας Τα Νέα Οnline
Ο Φιλελεύθερος - Η Καθημερινή - Ελεύθερος Τύπος - Aegean Times
όλα τα 10 άρθρα ειδήσεων »

Βούλευμα - βόμβα για τις απαγωγές

Από τα Google-News (GR), σήμερα:

Βούλευμα - βόμβα για τις απαγωγές
Τα Νέα Οnline - 29 Ιουλ. 2007
▅ Πακιστανοί μετανάστες ισχυρίζονται ότι απήχθηκαν και ανακρίθηκαν από ξένους πράκτορες κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου τον Μάιο του 2006. Δεκατέσσερις περίπου μήνες μετά το Συμβούλιο Πλημμελειοδικών Αθηνών διαφωνεί τόσο με τον ανακριτή, ...
Συνεχίζεται η έρευνα για την υπόθεση των απαγωγών Πακιστανών Lawnet
Ανοίγει ξανά ο φάκελος για τις απαγωγές Πακιστανών Έθνος
Ελεύθερος Τύπος - Nαυτεμπορικη - In.gr - SKAI.gr
όλα τα 10 άρθρα ειδήσεων »

Υποκλοπές: Διεκδικούν αποζημιώσεις από τη Vodafone

Από τα Google-News (GR), σήμερα:

Υποκλοπές: Διεκδικούν αποζημιώσεις από τη Vodafone
Nαυτεμπορικη - Πριν από 3 ώρες
Ο ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ Εφετών Μιλτιάδης Ανδρειωτέλης ορίστηκε, τελικά, προκειμένου να αποφασίσει εάν θα τεθεί η υπόθεση των υποκλοπών στο αρχείο - ελλείψει κατηγορουμένων - ή αν θα υπάρξει περαιτέρω ανάκριση. Στο μεταξύ, σύμφωνα με πληροφορίες, τέσσερις πολίτες ...
Μπαράζ αγωγών για τις υποκλοπές Τα Νέα Οnline
Στον εισαγγελέα Εφετών η δικογραφία για την υπόθεση των υποκλοπών In.gr
Το Βήμα Online - Η Καθημερινή - Η Καθημερινή
όλα τα 11 άρθρα ειδήσεων »

Στο έλεος του Θεού

Από τα Google-News (GR), σήμερα:

Στο έλεος του Θεού
Πολίτης Οnline - Πριν από 53 λεπτά
Υπό καθεστώς φόβου χιλιάδες Ιρακινοί εγκαταλείπουν καθημερινά τα σπίτια τους, ενώ όσοι μένουν τελικά υποφέρουν από την κακή διατροφή και την έλλειψη ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης. Ανθρωπιστική κρίση μεγάλης κλίμακας βιώνει αυτή τη στιγμή το Ιράκ, ...
Δραματικές οι συνθήκες διαβίωσης στο Ιράκ Anthropos.gr
Μεγάλης κλίμακας ανθρωπιστική κρίση στο Ιράκ OneEarth
Έθνος - City Press - Antenna - Ο Φιλελεύθερος
όλα τα 14 άρθρα ειδήσεων »

Ειδήσεις από τους πολίτες στο Διαδίκτυο;

Εξαιρετικό ποστ στο "Μετά την εφημερίδα".

Απολογισμός μιας αυτοκρατορίας από τον φιλόσοφο Ρ. Ρόρτι

Τρίτη, Ιουλίου 24, 2007

Ο Aστός


Κάντε Κλικ για Μεγέθυνση
Βιβλίο - Ο αστός









Πνευματικές προϋποθέσεις και ιστορική πορεία του δυτικού καπιταλισμού
Ο Αστός δεν αποτελεί απλώς έναν ανθρώπινο χαρακτήρα ανάμεσα σε άλλους. Συνιστά έναν ψυχολογικό και συνάμα κοινωνιολογικό και ιστορικό τύπο, ο οποίος ενσαρκώθηκε στην καπιταλιστική οργάνωση της οικονομίας και της κοινωνίας, σφραγίζοντας έτσι τον νεώτερο δυτικό πολιτισμό. Ο Sombart εντοπίζει τα ιδιαίτερα γνωρίσματα της αστικής-καπιταλιστικής νοοτροπίας σε αντιπαράθεση με την προαστική οικονομική συμπεριφορά, εξηγεί το ρόλο του σταθμιστικού λογισμού στη γένεση της καπιταλιστικής επιχείρησης και συνάμα εκθέτει τα φιλοσοφικά, θρησκευτικά και πολιτισμικά ρεύματα, τα οποία συνέτειναν στην εμπέδωση και την εξάπλωση του καπιταλιστικού πνεύματος. Το βιβλίο του Sombart αγκαλιάζει τα προβλήματα του καπιταλιστικού φαινομένου σε όλο τους το εύρος και από πολλαπλές σκοπιές, συνδέει δηλαδή την ψυχολογική και κοινωνιολογική με την οικονομολογική και ιδεολογική ανάλυση. Ακριβώς γι' αυτό συνιστά κλασική συμβολή στην έρευνα του νεώτερου δυτικού πολιτισμού στο σύνολό του.

Συγγραφέας: Ζόμπαρτ Βέρνερ

Περί Κοινοτισμού

Αρθρα:

«Κοινοτισμός»: το αμερικανικό υποκατάστατο του σοσιαλισμού;

Περιοδικά

Αντίβαρο - Των Ελλήνων οι κοινότητες


ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΑ | Τεύχος 4: Άνοιξη 2000


Άρδην


Οικολογική Επιθεώρηση - φύση, περιβάλλον, πολιτική οικολογία


Βιβλία

Κατάλογος Λεμόνι - Βιβλίο Ο ελληνικός κοινοτισμός και η η νεοελληνική κοινοτική παράδοση


Goitia_gnosis


Ekdoseis Piotita

Forum

Υπάρχει εναλλακτική πρόταση; [Archive] - Forums.gr

Ξαφνικές κλιματολογικές αλλαγές

"Η ιδέα ότι τόσο γρήγορες αλλαγές στο κλίμα - από μέτριο σε παγετώδες ή το αντίθετο σε μόνο μία δεκαετία ή δύο- μοιάζει αντίθετο στις προβλέψεις. Αλλά δεν υπάρχει σχεδόν καμιά αμφιβολία ότι έχει συμβεί στο παρελθόν.

Δύο τέτοια γεγονότα έχουν μελετηθεί ιδιαίτερα.
Η πρώτη συνέβη στην αρχή και στο τέλος της "Younger Dryas". Πριν από 11,600 χρόνια περίπου (γύρω στο 9,600 πΧ) έγινε μια ξαφνική πτώση στην θερμοκρασία, και 1000 χρόνια (8,600 πΧ) αργότερα η θερμοκρασία ανέβηκε το ίδιο ξαφνικά.
Η διαφορά στις μέσες θερμοκρασίες ήταν στο ύψος των 14ων βαθμών στην κλίμακα Φαρενάιτ, μέσα σε ελάχιστες δεκαετίες (η πτώση έγινε μέσα σε 5 χρόνια όπως έχουν υπολογήσει).

Μετά, πριν από 8,500 χρόνια (το 6,500 πΧ περίπου) έγινε άλλη μία ξαφνική αλλαγή, μία ακόμα μείωση της θερμοκρασίας. Αυτή έχει μελετηθεί ιδιαίτερα και ονομάζεται "The 8ka Event". Οι μελέτες έδειξαν χωρίς καμιά αμφιβολία ότι αυτή η μείωση της θερμοκρασίας ήταν παγκόσμια και όχι τοπική. Εδώ η θερμοκρασία έπεσε 11o F.

H μελέτη όλων των στοιχείων (από τους πάγους, τα δέντρα, τις λίμνες τους ωκεανούς, και τα απολιθώματα) φανέρωσε και άλλες δύο περίοδους ξαφνικής κλιματολογικής αλλαγής.
Η μία έγινε πριν από 5,500 - 5,800 χρόνια (δηλ από το 3,800 μέχρι το 3,500 πΧ) και η άλλη πριν από 4,000-4,800 χρόνια (δηλ το 2,800 μέχρι το 2000 πΧ). Κατά την διάρκεια και των δύο περιόδων το κλίμα στους τροπικούς έγινε ξηρότερο, στην Μεσόγειο πιό κρύο και ξηρότερο, στα βόρεια γεωγραφικά πλάτη έγινε πιό κρύο και στα μεσαία γεωγραφικά πλάτη πιό κρύο και πιό υγρό.

Η ξαφνική αλλαγή χρειάζεται "μία σκανδάλη", κάτι που θα βάλει αυτόν τον μηχανισμό σε ενέργεια ή έναν "ενισχυτή" που θα βοηθήσει αυτή την ενέργεια να επιδράσει πάνω σε μία μεγάλη περιοχή, και μία πηγή "επιμονής" (διάρκειας). Φαίνεται ότι αρκετές τέτοιες "σκανδάλες" έχουν αναγνωριστεί, για παράδειγμα, η συσσώρευση διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα, όπως συμβαίνει και σήμερα."

http://www.spacedaily.com/news/climate-04k.html

Περισσότερες πληροφορίες από διάφορες χρονικές περιόδους.

Η περίοδος "Younger Dryas" είναι πιθανόν μία περίοδος ανθρώπινης εξάλειψης, ειδικά στην Ευρώπη. Σημαδεύει το τέλος της Παλαιότερης Παλαιολιθικής Εποχής (Cro-Magnon/Magdalenian culture). Είναι πολύ πιθανόν ότι ένα μεγάλο μέρος της Ευρώπης ερημόθηκε αυτή την περίοδο,
με τους ανθρώπους ακόμα να επιζούν πρωταρχικά στις παραθαλλάσιες περιοχές, όπου ο ωκεανός μετρίαζε το ψύχος.

Αυτή η αλλαγή πάλι("The 8ka Event") , χτύπησε σκληρά τον πληθυσμό της Ευρώπης αφήνοντας ένα κενό στο οποίο ήρθαν νέοι λαοί, όταν το κλίμα έγινε πάλι ζεστό. Αυτός ο νέος πληθυσμός ήταν πρωτο-Ινδοευρωπαίοι, και πιθανόν έφεραν στην Ευρώπη την αρχή της Νεολιθικής εποχής, την καλλιέργεια της γης και την κουλτούρα που είχαν αναπτύξει και αφήσει στην Μέση Ανατολή εξαιτίας του άσχημου κλίματος.

http://dieoff.org/page127.htm

Η αλλαγή του κλίματος όμως συνέβαλε και στην ανάπτυξη των πολιτισμών.
"Ο Δρ. Weiss παρατηρεί ότι η ανάπτυξη της γεωργίας συμπίπτει με την δεύτερη ψυχρή, ξηρή περίοδο του 6,200 πΧ. Η ανάλυση των βροχοπτώσεων στην περιοχή της επάνω Μεσοποταμίας δείχνει ότι είχαν περιοριστεί κάτω από το επίπεδο που χρειαζόνταν για μια πιό ασφαλή γεωργία. Ετσι οι γεωργοί θα αναγκάστηκαν να κατέβουν χαμηλότερα από την περιοχή για να βρουν καλύτερη τύχη. Γι αυτόν τον λόγο πιστεύει ότι άρχισε και η εκμετάλλευση των νερών των δύο ποταμών, του Τίγρη και του Εφράτη."

http://www.economist.com/science/displayStory.cfm?story_id=2299998


Γύρω στο 2,000 πΧ οι αρχαίοι Αιγύπτιοι κατέγραψαν πολλές δριμύτατες
ξηρασίες που κράτησαν 50 ή και περισσότερα χρόνια, ως αποτέλεσμα της ψύχρανσης του κλίματος. Η αλλαγή του κλίματος έφερε και άλλες αλλαγές.
Για παράδειγμα, μία εισβολή λαών από την Ανατολή, οι οποίοι -χωρίς αμφιβολία- έφυγαν από τον τόπο τους λόγω της ξηρασίας, επέφερε την πτώση και του Παλαιού και του Μεσαίου Βασιλείου της Αιγύπτου.


Μετά την περίοδο του ψύχους από το 3000-2,500 πΧ, το κλίμα κατά την μεγαλύτερη διάρκεια της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας ήταν πιό ζεστό, τουλάχιστον στην Ευρώπη. Οι Ιταλοί μπορούσαν να καλλιεργήσουν αμπέλια και ελιές σε πιό βόρειες περιοχές από τους προηγούμενους αιώνες.
Από το 150 πΧ μέχρι και το 300 μΧ, τα καραβάνια ταξείδευαν στον Δρόμο του Μεταξιού κάνοντας εμπόριο με την Ασία.
Αλλά καθώς το κλίμα άλλαζε πάλι σε πιό ψυχρό και ξηρό, το εμπόριο αυτό αναγκαστικά σταμάτησε.
Συμπτωματικά, με την πτώση της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, το κλίμα χειροτέρευε. Οπως παρατηρεί ο Lamb, μερικοί ιστορικοί αιτολογούν την εισβολή των βαρβαρικών φυλών από την κεντρική Ασία στην ξηρασία που είχε πέσει στα δικά τους μέρη.


Στην Ευρώπη, η περίοδος των "Dark Ages" έληξε με την καλυτέρευση του κλίματος, γύρω στο 1000 μΧ. Ομως, από το 1200 μπήκε σε μία νέα περίοδο χαμηλών θερμοκρασιών που απλώθηκε μέχρι την νότια Ευρώπη γύρω στο 1300 πΧ. και συνεχίστηκε γιά άλλους τρεις αιώνες. Ο καιρός συνέχεια χειροτέρευε.
Μεγάλες καταιγίδες ερείπωσαν την Ευρώπη. Το 1421, 1446, και 1570 οι θύελλες σκότωσαν πάνω από 100,000 ανθρώπους ως αποτέλεσμα των πλημμυρών των ακτών της Βόρειας Θάλασσας. Η θνησιμότητα κατά τον 16ο αιώνα έφτασε τον αριθμό των 400,000 ψυχών. Οι χειμώνες του 1407–1408 και 1422–1423 ήταν τόσο ψυχροί που η Βαλτική Θάλασσα πάγωσε, επιτρέποντας την διάβαση της θάλασσας ακόμα και σε λύκους που πέρασαν από την Νορβηγία στην Δανία. Οι αρρώστιες, ειδικά αλλά όχι μόνο η Πανούκλα (Black Death), ξεκλήρισαν την Ευρώπη. Οι φάρμες, τα χωριά και ολόκληρες περιοχές εγκαταλήφθηκαν και ερημώθηκαν.
Η ψυχρή περίοδος έγινε πιό έντονη κατά την "Μικρή Παγετώδη Εποχή" του 16ου και του 17ου αιώνα, κατά την διάρκεια της οποίας η οικονομική και η πολιτιστική ανάπτυξη των προηγούμενων ζεστών χρόνων (1500-1550)συγκρατήθηκε για λίγο. Η Γροιλανδία εγκαταλείφθηκε, η Ιρλανδία είχε πτώση, η Σκοτία υπέφερε. Περιοδικά η πείνα οδήγησε σε πάρα πολλούς θανάτους σε όλη την Ευρωπαϊκή ήπειρο."

http://www.carleton.ca/~tpatters/teaching/climatechange/wcr1/climatehistory.html


Δευτέρα, Ιουλίου 23, 2007

10 λόγοι για τους οποίους δεν πρόκειται ποτέ να προχωρήσει η διαφήμιση στα blogs


Ποιες είναι οι προϋποθέσεις για να προσελκύσει διαφήμιση ένα μέσο (και συγκεκριμένα τα μπλογκς) ;

  1. Να έχει υψηλή επισκεψιμότητα! Γιατί να διαφημιστεί κάποιος σε ένα μπλογκ που το διαβάζει ο μπλόγκερ, μια ξαδέλφη του κι ένας συμμαθητής από το δημοτικό; Και ποιος θα μετράει αυτή την επισκεψιμότητα; Η AGB;
  2. Να είναι δημοφιλές! Δηλαδή να αρέσει! Ξέρετε πολλά μπλογκ που σας αρέσουν από την αρχή ως το τέλος; Που κάποτε σας άρεσαν και τώρα δεν σας αρέσουν πλέον; Που τα διαβάζετε ΧΩΡΙΣ να σας αρέσουν
  3. Να έχει ένα συνεπές προφίλ που να ταιριάζει στα διαφημιζόμενα προϊόντα ή υπηρεσίες. Σήμερα ένα μπλογκ μπορεί να δίνει έμφαση στην πολιτική, αύριο στη λογοτεχνία, μεθαύριο στη σάτιρα και αντί για μεθαύριο στην πορνογραφία. Κανείς δεν μπορεί να εξασφαλίσει ότι οι διαφημιζόμενοι δεν θα βρεθούν προ απροόπτου…
  4. Να έχουν συνέπεια ως προς το περιεχόμενό τους. Δηλαδή να μην «πάσχουν» από την ασυνέπεια (πολλές φορές και την μανιοκατάθλιψη) του δημιουργού τους. Σήμερα μπορεί να γράψει αυτά, αύριο τα άλλα. Σήμερα μπορεί να «συγκεντρώνει» το Α’ κοινό, αύριο το Β’ και μεθαύριο το Γ’. Η διαφήμιση προϋποθέτει σταθερό περιεχόμενο (άρα και σταθερό κοινό) για αρκετή διάρκεια χρόνου.
  5. Να έχουν συνέπεια ως προς την ενημέρωσή τους (άλλη μια δημιουργική «ασθένεια»). Ενας μπλόγκερ μπορεί να γράφει καθημερινά, δεκάδες ποστ επί ένα μήνα, να ξαναγράψει μετά από ένα δίμηνο, να επανέλθει, να το κλείσει, να το ξανανοίξει. Κι όμως να εξακολουθεί να είναι ανάμεσα στα πιο δημοφιλή…
  6. Να έχει χρονική διάρκεια. Να μην το κλείσει δηλαδή αύριο επειδή έτσι «του τη βάρεσε» ή επειδή …πέθανε!
  7. Να υπάρχει δυνατότητα νόμιμης συναλλαγής με τον μπλόγκερ αλλά και του μπλόγκερ με την εφορία και τις αρχές. Το βρίσκεται εύκολο; Για έναν μπλόγκερ είναι εξαιρετικά δύσκολο να κάνει νόμιμη συναλλαγή πουλώντας διαφήμιση (Θα κάνει έναρξη επιτηδεύματος; Θα κόβει αποδείξεις; Θα επιστρέφει ΦΠΑ; Θα πρέπει να χρεώνει αγγελιόσημο;)
  8. Να είναι ξεκάθαρο το ιδιοκτησιακό καθεστώς ενός μπλογκ. Σε ποιόν ανήκει ένα μπλογκ άρα και τα δικαιώματα χρήσης του για εμπορικούς σκοπούς; Στον ίδιο, στην «πλατφόρμα» (blogger.com, wordpress, pathfinder) που τον φιλοξενεί;
  9. Η «πλατφόρμα» να μην επιτρέπεται να βάζει τις δικές της διαφημίσεις «πάνω» στο μπλογκ.
  10. Να γίνουν αποδεκτές ρήτρες (=πρόστιμα) σε περίπτωση που βλάπτονται τα συμφέροντα του διαφημιζόμενου από τα περιεχόμενα (και τα σχόλια!) του μπλογκ.

Νομίζει κανείς στα σοβαρά ότι υπάρχει σήμερα έστω κι ΕΝΑ μπλογκ που να τηρεί όλες αυτές τις προϋποθέσεις;

Ή ότι θα υπάρξει αύριο;

Ή και να υπάρξει ένα αύριο, ότι μεθαύριο θα τις πληρούν όλοι;

Γι αυτούς (και για άλλους 1200 λόγους) δεν πρόκειται ΠΟΤΕ να προχωρήσει η διαφήμιση στα μπλογκς. Όχι γιατί δεν θα το θέλουν κάποιοι μπλόγκερ αλλά γιατί κανένας διαφημιστείς δεν πρόκειται να πετάξει τα χρήματα του πελάτη του στα «σκουπίδια».

Και μια ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΗ διόρθωση: τα μπλογκς ΔΕΝ συνιστούν ΕΝΑ Μέσο, όπως έγραψα στην αρχή. Όλα μαζί συνιστούν έναν χαοτικό και ανεξέλεγκτο ΤΟΠΟ πραγματικά ΑΣΥΜΒΑΤΟ (δηλαδή ΑΧΡΗΣΤΟ) για δομημένα συστήματα επικοινωνίας, τα οποία στηρίζονται (αν μη τι άλλο) σε μετρήσιμα μεγέθη για να λειτουργήσουν, όπως είναι αυτό της διαφήμισης…

Οπότε όσοι ανησυχούν για το μέλλον των μπλογκς σε σχέση με τη διαφήμιση ας πάψουν να ανησυχούν. Κι όσοι περιμένουν ότι θα βγάλουν φράγκα από το μπλογκ τους καλύτερα να ψάξουν για καμιά πιο σίγουρη δουλίτσα.

Η ιστορία των μπλογκ κινδυνεύει από πολλά πράγματα στα οποία όμως δεν συγκαταλέγεται η διαφήμιση. Ούτε τώρα ούτε μετά από 200 χρόνια!



...


...

Κυριακή, Ιουλίου 22, 2007

Να δεχτώ διαφήμιση στο blog μου ή όχι;

Με αφορμή ένα ποστ της Ψιλικατζούς (AD(EVIL)S)…

Και πρώτα απ’ όλα να ξεκαθαρίσω κάτι: Δεν μισώ τη διαφήμιση. Γενικώς δεν μισώ οτιδήποτε έχει σχέση με την επικοινωνία και τη δημιουργικότητα. Μπορεί να διαφωνώ με τρόπους και τακτικές, μπορεί να μου γυρίζουν τα άντερα οι χοντράδες, τα ψέματα και η κακογουστιά ορισμένων διαφημίσεων αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι τις μισώ. Στο κάτω κάτω η διαφήμιση αποτελεί έναν από του θεμέλιους λίθους του πολιτισμού εντός του οποίου ζω (άρα και αναγνωρίζω αφού δεν έχω καταφύγει στις κορυφές των βουνών ή των δέντρων). Δεν μπορεί να μισείς κάτι το οποίο (έστω) ανέχεσαι!

Σε έναν μαζικό πολιτισμό όπως είναι ο δικός μας, η διαφήμιση δεν αποτελεί απλώς ένα κομμάτι της παραγωγικής διαδικασίας («από το χωράφι και την πρώτη ύλη μέχρι τον καταναλωτή»), συμβάλλει σε κάτι πολύ πιο ουσιαστικό για την ίδια την επιβίωση του πολιτισμού: δημιουργεί και επιβάλει πρότυπα υποκαθιστώντας την προφορική παράδοση που υπήρχε σε παλαιότερους πολιτισμούς. Η παραγωγή (όπως και η απόρριψη) προτύπων από μόνη της δεν είναι ούτε καλή ούτε κακή. Είναι απαραίτητη για μια μαζική κοινωνία. Εξασφαλίζει τη συνεκτικότητά της.

Εχει πολλά καλά η διαφήμιση και ένα από αυτά είναι η παραγωγή προτύπων αλλά και η σύγκρουση με παλαιότερα πρότυπα, άχρηστα για την κοινωνική και ατομική επιβίωση. Ένα άλλο «καλό» είναι ότι «χρηματοδοτεί» μια σειρά πολύ χρήσιμων δραστηριοτήτων και κυρίως τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης. Χωρίς διαφήμιση δεν θα υπήρχαν σήμερα ούτε εφημερίδες (εκτός ίσως από τον Ριζοσπάστη) ούτε περιοδικά, ούτε ραδιόφωνα ούτε τηλεοράσεις. Η κοινωνία μας θα ζούσε υπό το καθεστώς «σιγής ασυρμάτου», δεν θα ενημερωνόταν από τίποτα κι από κανέναν. Γιατί είναι αυτή η ίδια κοινωνία που εδώ και χρόνια αρνείται να καταβάλει το αντίτιμο για της ενημέρωση της, να αγοράσει π.χ. εφημερίδες (οι οποίες έτσι θα εξασφάλιζαν την επιβίωσή τους). Η ίδια η κοινωνία επέλεξε να πληρώνει τα περιοδικά που εκδίδονται, όχι άμεσα αλλά καταβάλλοντας υψηλότερο αντίτιμο για τα προϊόντα τα οποία αγοράζει στα σούπερ-μάρκετ. Το ίδιο ισχύει για την τηλεόραση και τα ραδιόφωνα. Τα θέλουμε δωρεάν – Τα χρηματοδοτεί η διαφήμιση – Τα πληρώνουμε έμμεσα. Αυτό επιλέξαμε, αυτό συμβαίνει. Και αυτό τίποτα δεν έμοιαζε μέχρι σήμερα ικανό να το αλλάξει.

Χωρίς διαφήμιση τα αγαθά τα οποία καταναλώνουμε μπορεί να ήταν 20, 30, 40% πιο φθηνά αλλά α) δεν θα τα μαθαίναμε παρά μόνο όταν θα τα βλέπαμε στα ράφια και β) δεν θα μαθαίναμε και τίποτα άλλο (π.χ. πόσες χιλιάδες στρέμματα κάηκαν σήμερα ή τι δήλωσε ο Γιακουμάτος). Επίσης δεν θα υπήρχε κινηματογράφος, τηλεοπτικά σίριαλ και ντοκιμαντέρ. Κι αυτό είναι το λιγότερο –που δεν είναι!

Χωρίς τη διαφήμιση δεν θα υπήρχαν ούτε ερευνητές ούτε συγγραφείς ούτε μουσικοί ούτε ηθοποιοί ούτε μουσικοί παραγωγοί όπως π.χ. ο Γρηγόρης Ψαριανός που τα «χώνει» στις διαφημίσεις. Εκτός αν ήσαν διατεθειμένοι να δουλεύουν τζάμπα (και σε ποιο Μέσο αφού ούτε αυτά θα υπήρχαν; Στο σταθμό του Πολυτεχνείου;). Όπως σωστά γράφει σήμερα ο Μίμης Ανδρουλάκης στα ΝΕΑ: «Ξέχνα τη δημιουργία και την καινοτομία δίχως ανταμοιβή, υλική ή ηθική. Τίποτα δημιουργικό δεν γίνεται δίχως τα κίνητρα του εισοδήματος και του κέρδους ή,τουλάχιστον, της εκτίμησης και της δημόσιας αναγνώρισης. Γιατί να ξοδεύω το χρήμα μου και τον χρόνο μου στην έρευνα και τη δημιουργία, αν δεν έχω κανένα ιδιαίτερο δικαίωμα στους καρπούς της; Γιατί να προμηθεύω με ιδέες, καινοτομίες και τεχνικές τούς ανταγωνιστές της επιχείρησής μου; Τίποτα δεν κερδίζεται δωρεάν στη ζωή! Η γνώση απαιτεί κόπο». Για να συμπληρώσει οξυδερκέστατα: «Αυτό που μοιράζεται δωρεάν, αυτό που παράγουν οι χρήστες δημιουργεί ένα νέο χώρο για τους διαφημιστές, μια νέα ανεξάντλητη πηγή κέρδους. Η Google είναι το πρότυπο. Το ΜySpace το αγόρασε ο Μέρντοχ για $580 εκατομμύρια και το Facebook το κυνηγούν η Υahoo, η Google και η Μicrosoft. Το Linux,το ελεύθερο λογισμικό ανοιχτού κώδικα, δημιουργεί ένα νέο πεδίο για εμπορικές χρήσεις. Μην έχεις ενοχές με την εμπορευματοποίηση.».
Καμιά ενοχή για τη διαφήμιση, αυτόν που διαφημίζεται αλλά κι αυτόν που διαφημίζει. Για το καλό του το κάνει κι ο ένας και ο άλλος. Και φυσικά για το δικό μας καλό!

ΤΙ ΘΕΛΕΙ Ο ΔΙΑΦΗΜΙΖΟΜΕΝΟΣ;

Φυσικά ο διαφημιζόμενος έχει κάθε δικαίωμα να επιλέγει το ΠΟΥ και το πώς θα διαφημιστεί (θεωρητικά και εκείνος που διαθέτει το χώρο του έχει το δικαίωμα να επιλέγει ΠΟΙΟΝ θα διαφημίζει αλλά το πόσο αυτό μπορεί να γίνει πράξη είναι κάτι που θα το συζητήσουμε στη συνέχεια). Και πρώτα από όλα, ο διαφημιζόμενος θέλει να διαφημιστεί εκεί που θα τον διαβάσουν, θα τον δουν, θα τον ακούσουν τα περισσότερα μάτια και αυτιά. Χαζός είναι να πάει να βάλει διαφήμιση εκεί που δεν περνάει ψυχή; Θα πάει στις εφημερίδες και τα περιοδικά μα τη μεγαλύτερη κυκλοφορία, τα κανάλια με τη μεγαλύτερη τηλεθέαση, τα ραδιόφωνα με τη μεγαλύτερη ακροαματικότητα. Λογικό; Λογικότατο! (Οσο και κοινότοπο αλλά αν παραλείψεις να το αναφέρεις μπορεί να χάσεις το δάσος και να κολλήσεις μπροστά στον κορμό ενός δέντρου…).

Από την πλευρά τους, τα Μέσα που χρειάζονται το ζεστό χρήμα των διαφημιζόμενων κάνουν ο,τι μπορούν για να αυξήσουν την αναγνωσιμότητα, την τηλεθέαση και την ακροαματικότητα για να γίνουν όσο γίνεται πιο ελκυστικοί. Κι αυτό λογικό!
(Εδώ ένα σωρό μπλόγκερς που ΔΕΝ έχουν διαφήμιση «πλακώνονται» για την πρωτιά και τα περισσότερα χιτς, αυτοί που είναι ολόκληρες βιομηχανίες και περιμένουν χρήμα δεν θα το έκαναν;)

Επίσης ο διαφημιζόμενος έχει κάθε δικαίωμα να επιλέγει το κοινό στο οποίο θέλει να απευθυνθεί. Λογικό αφού όταν πουλάς αυτοκίνητα δεν θέλεις να διαφημιστείς στο «Τιραμόλα», όταν πουλάς σέξι εσώρουχα δεν έχει νόημα να διαφημιστείς στην Αυγή ή στην Εποχή, όταν πουλάς ακουστικά βαρηκοΐας δεν θέλεις να διαφημιστείς στο Δίφωνο.
Δεν ταιριάζουν όλες οι διαφημίσεις σε όλα τα Μέσα…

Εκτός βέβαια αν τα κάποια Μέσα έχουν ΠΟΛΥ μεγάλη ανάγκη από τα χρήματα των συγκεκριμένων διαφημίσεων. Οπότε μπορούν να προσαρμόσουν την φιλοσοφία τους, το περιεχόμενό τους, το κοινό τους στις ανάγκες των συγκεκριμένων διαφημίσεων. Δεν είναι κακό! Είναι;

Τρίτον: στον διαφημιζόμενο δεν αρέσει καθόλου να του «θάβεις» το προϊόν, την υπηρεσία, τις δραστηριότητες σε διπλανά άρθρα. Ε, και εδώ που τα λέμε σε ποιόν π.χ. εργοστασιάρχη εμφιαλωμένων νερών που δίνει τα ωραία του λεφτουδάκια στο έντυπό σου θα του άρεσε μια έρευνα για τα μικρόβια που έχουν βρεθεί στα εμφιαλωμένα νερά. Μαλάκας είναι; Δεν είναι!!!

ΤΑ «ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑΚΙΑ»

Εδώ εμφανίζονται λοιπόν και κάποια προβληματάκια σε σχέση με τη διαφήμιση. Μικρά, ασήμαντα αλλά προβληματάκια που θέλουν κάποια ελάχιστη σκέψη για να επιλυθούν ή να εξηγηθούν.
Επειδή αυτά τα «προβληματάκια» έχουν εντοπιστεί και πολύσυζητηθεί για τα παραδοσιακά Μέσα, ας πάρουμε ένα σχετικά παρθένο μέσο: τα μπλογκς…
Ας υποθέσουμε ότι οι διαφημιστικές δείχνουν ένα αναπάντεχο ενδιαφέρον να ρίξουν διαφημίσεις στα μπλογκς. Πως θα το κάνουν; Τυχαία; Θα δώσουν σε όλους από λίγα; Θα δίνουν διαφημίσεις όπου τους καπνίσει; Ή μήπως θα δίνουν διαφημίσεις στα μπλογκς που αρέσουν στα μέλη του Διοικητικού τους Συμβουλίου;
Όχι βέβαια… Θα κάνουν κάτι πολύ πιο απλό και λογικό. Θα μοιράσουν τη διαφήμιση σε αυτά που έχουν τη μεγαλύτερη επισκεψιμότητα, σε αυτά που είναι πιο δημοφιλή. Λογικό; Λογικότατο, μην τα ξαναλέμε…
Θα πάνε λοιπόν στο blogs.sync.gr, π.χ. (ή σε οποιοδήποτε άλλον μετρητή επισκέψεων, δημοφιλίας κτλ) και θα πάρουν το TOP100. Ανάλογα με το μπάτζετ θα μοιράσουν τις διαφημίσεις στους 10, στους 20, στους 30 πρώτους. Π.χ. σήμερα που μιλάμε στους:
· 1. malpractice (1127)
· 2. Για την Αμαλία (307)
· 3. doncat (209)
· 4. vrypan|net|weblog (208)
· 5. X-PSILIKATZOY (199)
· 6. ΔΕ ΜΑΣΑΜΕ ΡΕ (179)
· 7. Αστέρης Μασούρας (169)
· 8. taparaponasas stoMIXER (164)
· 9. Gravity and the Wind (156)
· 10. Λαπουτα (155)
· 11. NYLON (150)
· 12. Αμπελοφιλοσοφίες (149)
· 13. kaltsovrako (147)
· 14. Ελεύθερος Σκοπευ... (146)
· 15. ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΝ (146)
· 16. ΩΡΑ ΕΛΛΑΔΑΣ (145)
· 17. digital-era (144)
· 18. Greek University Reform Forum (143)
· 19. Απαξιωση: Φτάνει ... (140)
· 20. Λευκός θόρυβος (136)
Μέχρι εδώ ΟΛΑ καλά!
Καλά κάνουν και τα δίνουν και ΠΟΛΥ καλά θα κάνουν να τα πάρουν οι συγκεκριμένοι. Οι περισσότεροι μάλιστα τα αξίζουν και με το παραπάνω. Σε καλή μεριά!
Το πρόβλημα φυσικά δεν είναι ούτε τα φράγκα ούτε ότι θα τα πάρουν οι συγκεκριμένοι (οι μισοί και πλέον εκ των οποίων μου είναι ιδιαιτέρως αγαπητοί). Το πρόβλημα ίσως προκύψει με τους υπόλοιπους 80 της λίστας (ή έστω με κάποιους από αυτούς που πιθανώς έχουν ανάγκη χρημάτων) ή με κάποιους από τους 14.980 μέχρι στιγμής Ελληνες μπλόγκερ, με τους 150.000 αύριο μεθαύριο. Αυτοί δηλαδή τι; Στο πηγάδι κατούρησαν;
Όχι βέβαια! Μπορούν να πάρουν και αυτοί! Εύκολα! Αρκεί να τηρούν κάποιες προϋποθέσεις, ας πούμε να πλασαριστούν στην πρώτη εικοσάδα!
Πως;
Το παιχνίδι της τηλεθέασης και της AGB το ξέρουμε πλέον. Μπορούμε (;) να το προσαρμόσουμε στα καθ’ ημάς!
Ας πάρουμε όμως τα ρητορικά ερωτήματα της Κωνσταντίνας:
«Τι ακριβώς πρόβλημα έχετε με τα blogs που βάζουν διαφημίσεις;»
Κανένα απολύτως πρόβλημα! Αρκεί να μην κάνουν τα ΠΑΝΤΑ για να προσελκύσουν επισκέψεις άρα και διαφημίσεις! Και όταν λέμε τα πάντα, ξέρουμε τι σημαίνει τα πάντα. «Αίμα, σπέρμα, στέμμα» ήταν η πανάρχαια συνταγή για τον Τύπο και δουλεύει ακόμη. Γιατί να μη δουλέψει για τα μπλογκς;
Αλλά και πάλι… Σιγά το αυγά! Το πολύ πολύ να πάψουμε να τους διαβάζουμε. Θα έλθουν άλλοι…
Αν υπάρχει ειδικός χώρος γι΄αυτές και η διαφήμιση γίνεται ανοιχτά και όχι «ύπουλα», γιατί είναι λάθος κάποιος που έχει ανάγκη, να βγάζει χρήματα από το blog του;
Ουδέν λάθος! Μια χαρά!
Μόνο που να, μερικές φορές οι διαφημιστές πιστεύουν (κι έχουν δίκιο) ότι η έμμεση προβολή, μια καλή κουβέντα, μια παρουσίαση λειτουργεί καλύτερα από μια άμεση διαφήμιση, ένα μπάνερ, ένα ποπ-απ. Και γι αυτό προσφέρουν και κανένα φράγκο παραπάνω…
Αν ο διπλανός σας έχει οικονομικό πρόβλημα αλλά ταυτόχρονα έχει ένα πολύ καλό blog, για ποιόν ακριβώς λόγο να αρνηθεί τις διαφημίσεις;
Ανόητος θα είναι! Καποιανού χαρίζαν γάιδαρο και τον κοίταζε στα δόντια. Τι λέμε τώρα;
Τώρα βέβαια αν η διαφήμιση ήταν για «γραμμές 090» ή για «ον-λάϊν προβλέψεις» κι εσύ λέγεσαι π.χ. ANemos, ε, έχεις ένα προβληματάκι! Τόσο δα!
Για να μην τον κράξετε; Για να μην χάσει την αξιοπιστία του;
Επαθε τίποτα το MEGA και τα άλλα κανάλια από τις διαφημίσεις;
Τα κράζουμε, τα κράζουμε, όλο αυτά βλέπουμε. Το ίδιο θα συμβεί και με το μπλογκς. Μεγάλες πολιτικές εφημερίδες και Free-papers δουλεύουν με «γραμμές 090», έπαθα κάτι; Τίποτα δεν έπαθαν!
Και τώρα οι δύο τελευταίες ερωτήσεις: Μα, πόσο κακό θα κάνει στην αξιοπιστία του blog μου αν χρησιμοποιώ άβα και όχι π.χ. ρολί; Και τί σημαίνει δηλαδή ότι εμπιστεύεστε αυτά που γράφουμε και θα χάσετε την εμπιστοσύνη σας;
Και πάλι οι απαντήσεις είναι αρνητικές. Η Ψιλικατζού δεν θα χάσει ποτέ ούτε την αξιοπιστία ούτε την εμπιστοσύνη ούτε και την αγάπη μας. Είμαι σίγουρος και το λέω ειλικρινά.
Μερικές εκατοντάδες όμως άλλα μπλογκς κινδυνεύουν, πάνω στην μάχη για μεγαλύτερη επισκεψιμότητα, να τα χάσουν όλα. Μερικά δεν θα τα αποκτήσουν ποτέ. Θα δημιουργηθούν μόνο και μόνο για να έχουν διαφημίσεις. Μπορεί να είναι μπλογκ σε στυλ Εσπρέσσο, μπορεί να είναι μπλογκ-παπαράτσι, μπορεί να είναι μπλογκ-«Λιακόπουλος», μπορεί, μπορεί, μπορεί… Μπορεί στο τέλος όλη η μπλογκόσφαιρα να γίνει μια ζούγκλα, ένα σαφάρι για διαφημίσεις.
Και πάλι όμως κάποιος θα πει: Ε, και; Τι έγινε; Το πεπρωμένο φυγείν αδύνατον. Αν είναι να έλθει το κακό, θε να ‘ρθει. (Αποκλείεται να προσπεράσει!). Αλλωστε «σε ένα – δύο χρόνια, παίζει να μην υπάρχει blog χωρίς διαφήμιση, απλά είμαστε οι πρώτοι και χρειάζεται να φάμε ένα κάποιο κύμα ηλιθιότητας πριν κάποιοι καταλάβουν ότι δεν είναι αμαρτία να πληρώνεσαι».
Ας απενοχοποιηθούμε λοιπόν!

Μπορούμε να κάνουμε κι αλλιώς; (Ρητορικό ερώτημα!)

Υ.Γ. Δεν ανέφερα μια σειρά από άλλα προβληματάκια, όπως π.χ. το θέμα της Κρατικής Διαφήμισης, του «διαφημιστικού πακέτου», του τρόπου συναλλαγής, των συμβολαίων κτλ κτλ.

Κυριακή, Ιουλίου 15, 2007

Ανωνυμία: ευλογία και κατάρα για το Διαδίκτυο

[...]

Το πλεονέκτημα της ελευθερίας αντισταθμίζεται από τον κίνδυνο αντί να γίνει η μπλογκόσφαιρα ένας καινούργιος, επαναστατικός δημόσιος χώρος, να μετατραπεί σε ένα αποπνικτικό, κλειστοφοβικό περιβάλλον, που να προσελκύει μόνο εκείνο το είδος της αρσενικής επιθετικότητας που θέλει πάντα να «σκοράρει» και να βγάζει νοκ-άουτ όλους τους υπόλοιπους. Η μεγάλη δημοκρατική ευκαιρία κινδυνεύει να χαθεί.

Το πρώτο πράγμα που μου έρχεται στο μυαλό είναι πως το πρόβλημα βρίσκεται στην ανωνυμία μέσα στο Διαδίκτυο. Οι άνθρωποι συνήθως δεν αποκαλούν ο ένας τον άλλο ναζιστή σε δημόσιες συζητήσεις ή σε ραδιοτηλεοπτικές εκπομπές, γιατί η ταυτότητά τους είναι γνωστή. Αν όμως αποκαλείσαι Μπαγκς Μπάνι μπορείς να βρίζεις όποιον σου αρέσει. Αν σημαίνει κάτι η δημοκρατία, σημαίνει υπευθυνότητα – και αυτό θα έπρεπε να περιλαμβάνει την υπευθυνότητα για τα λόγια που ξεστομίζεις.



[...]