Πέμπτη, Οκτωβρίου 05, 2006

Περί (δημοσιογραφικής αλλά όχι μόνο) δεοντολογίας


(και με αφορμή το Δημοσιογράφοι και Εκλογές)

Ετσι, για να ορίσουμε και πάλι το τι σημαίνει ΚΩΔΙΚΑΣ ΔΕΟΝΤΟΛΟΓΙΑΣ και ΔΕΟΝΤΟΛΟΓΙΑ γενικότερα:

Κώδικας δεοντολογίας είναι η συστηματοποίηση, καταγραφή και τήρηση κάποιων βασικών αρχών δεοντολογίας ενός ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΥ ΚΛΑΔΟΥ ή μια ΣΥΓΚΡΟΤΗΜΕΝΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ομάδας (π.χ. αθλητών, ηθοποιών κλπ) που λειτουργεί στα πλαίσια μιας ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΑΣ και ΑΓΟΡΑΣ παρέχοντας ΠΡΟΪΟΝΤΑ και ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ στους ΠΟΛΙΤΕΣ αυτής της ΚΟΙΝΩΝΙΑΣ και τους ΠΕΛΑΤΕΣ αυτής της ΑΓΟΡΑΣ!

Ο Κώδικας θεσπίζεται (και τα μέλη αυτού του ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΥ ΧΩΡΟΥ οφείλουν να τον τηρούν) για ΕΝΑΝ ουσιαστικά ΛΟΓΟ:

Οι Πολίτες (και οι Πελάτες) έχουν το ΔΙΚΑΙΩΜΑ να ΑΠΑΙΤΟΥΝ ανεξάρτητους και εξειδικευμένους επαγγελματίες οι οποίοι να τους παρέχουν αξιόπιστα ΠΡΟΪΟΝΤΑ και ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ.

Το ΠΝΕΥΜΑ και το ΓΡΑΜΜΑ ενός ΚΩΔΙΚΑ ΔΕΟΝΤΟΛΟΓΙΑΣ θα πρέπει να εκφράζει και ΔΙΑΣΦΑΛΙΖΕΙ:

  • … ότι ο ΚΛΑΔΟΣ εκφράζεται για τον εαυτό του με ΣΥΝΕΠΗ ΛΟΓΟ, είτε σε ΤΟΠΙΚΟ είτε σε ΠΑΓΚΟΣΜΙΟ επίπεδο. Ετσι, τόσο τα ΜΕΛΗ ΤΟΥ ΚΛΑΔΟΥ όσο και οι ΠΕΛΑΤΕΣ (αλλά και οι ΘΕΑΤΕΣ, ΑΚΡΟΑΤΕΣ, ΕΠΙΒΑΤΕΣ κλπ κλπ) θα έχουν ΣΑΦΗ ΕΙΚΟΝΑ της των ΑΡΧΩΝ ΔΕΟΝΤΟΛΟΓΙΑΣ που αφορά στον ΚΛΑΔΟ αυτό.
  • ..οτι δημιουργεί ΠΡΟΤΥΠΑ και ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ τα οποία να ανταποκρίνονται στην ισχύουσα ΗΘΙΚΗ, ΝΟΜΙΚΗ, ΠΟΛΙΤΕΙΑΚΗ, ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΚΑΙ ΕΜΠΟΡΙΚΗ πραγματικότητα μιας ΚΟΙΝΩΝΙΑΣ αλλά και ενός παγκοσμιοποιημένου περιβάλλοντος.
  • …να μειώνει στο ελάχιστο την πρόκληση ΣΥΓΧΥΣΗΣ, που παρεμποδίζει την ανάπτυξη και εξέλιξη του κλάδου.
  • …να έχει τη δυνατότητα προσαρμογής στις κοινωνικές εξελίξεις

Ο έλεγχος της τήρησης ενός ΚΩΔΙΚΑ ΔΕΟΝΤΟΛΟΓΙΑΣ εναπόκειται στην ΑΡΧΗ (συνδικαλιστικό όργανο, ένωση, ακαδημία κλπ) που εκφράζει το ΣΥΝΟΛΟ των ΜΕΛΩΝ ΕΝΟΣ ΚΛΑΔΟΥ και η οποία ΕΚΛΕΓΕΤΑΙ από τα ΜΕΛΗ μέσα από ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΕΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ.

Για να μην μπερδευόμαστε:

  1. Οι bloggers ΔΕΝ συναποτελούν ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟ ΚΛΑΔΟ (όπως επίσης επαγγελματικό κλάδο ΔΕΝ αποτελούν οι επιστολογράφοι, οι οδηγοί ΙΧ –αυτοί υπακούουν σε ΚΩΔΙΚΑ ΟΔΙΚΗΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ-, οι θαμώνες των Bar, οι πεζοί, οι ποδηλάτες, οι κολυμβητές και όσοι κάνουν ηλιοθεραπεία το καλοκαίρι! Ούτε φυσικά όσοι γράφουν προσωπικά ημερολόγια, τετράδια, χαρτοπετσέτες, άσχετα αν αυτά είναι σε δημόσια θέα).
  2. Τα ΜΕΛΗ ενός ΚΛΑΔΟΥ (θα έπρεπε να) είναι ΥΠΟΧΡΕΩΜΕΝΑ να τηρούν τον ΚΩΔΙΚΑ ΔΕΟΝΤΟΛΟΓΙΑΣ του ΚΛΑΔΟΥ τους ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΑΣΚΗΣΗ ΤΟΥ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΟΣ ΤΟΥΣ, παράγοντας και προσφέροντας ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΑ προϊόντα και υπηρεσίες και ΟΧΙ στις υπόλοιπες εκφάνσεις, δράσεις και ενέργειες της ζωής τους… Τουλάχιστον ΔΕΝ δεσμεύονται να κάνουν κάτι τέτοιο!

Δεν υπάρχουν σχόλια: