Τετάρτη, Οκτωβρίου 11, 2006

To ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ της Πρωτοβουλίας

Αγαπητοί φίλοι και φίλες,

Το χρόνο που πέρασε, από τη μέρα που ανακοινώσαμε την απόφασή μας να κάνουμε κάτι για την πόλη μας έγιναν πολλά πράγματα. Το κάτι που θέλαμε να κάνουμε έγινε ένα σοβαρό πρόγραμμα της δημοτικής μας παράταξης, αυτό που θα ακούσετε σήμερα.

Οι τέσσερις που ξεκινήσαμε την Πρωτοβουλία γίναμε χιλιάδες που στις δημοσκοπήσεις εκφράζονται με διάφορα ποσοστά, που κάτι πάνε να πούνε, στην ουσία όμως ένα λένε : Ο κόσμος της Θεσσαλονίκης αφυπνίζεται, οι πολίτες της πόλης μας εκφράζουν κάθε μέρα και πιο πολύ τη δυσαρέσκειά τους, τη θέλησή τους ν’ απαλλαγούνε από το δυσάρεστο παρελθόν και να κοιτάξουν με ελπίδα και χαρά τη μέρα που ανατέλλει μπροστά τους. Η μεγαλύτερη όμως χαρά είναι ότι ο κόσμος αυτός δεν μας ρωτάει τι κόμμα είστε. Η μεγαλύτερη χαρά είναι όταν ακούμε παροτρύνσεις, προχωρήστε για την πόλη μας, όταν βλέπουμε στα τραπέζια που καθόμαστε να συνεδριάσουμε, να μένουν πίσω τα κόμματα μας και να βάζουμε μπροστά την πόλη.

Στις ενδόμυχες σκέψεις μου, με την κατάσταση όπως εμφανίζεται πια σήμερα η Θεσσαλονίκη μοιάζει με την μαρμαρωμένη βασιλοπούλα που τη φίλησε το πριγκιπόπουλο κι άρχισε να ξυπνάει.
Γίνεται κάθε μέρα πιο δυνατή η πίστη μας σ’ αυτό που ξεκινήσαμε, να δουλέψουμε για την πόλη μας πέρα και έξω από τα κομματικά και προσωπικά, μεγάλα και μικρά συμφέροντα, που κρατάνε την πόλη μαρμαρωμένη και αλυσοδεμένη.

Μας κατηγορούν για διάσπαση, μας κατηγορούν για υποκαταστήματα, μας κατηγορούν γι ανθρώπους που αρνούνται την πρόοδο, που φέρνουν, κατά τη γνώμη τους, πάντα αντίρρηση στα μεγάλα έργα.
Δεν είναι στη νοοτροπία μας να μπαίνουμε σε συζητήσεις του τύπου «εγώ είμαι καλύτερος από σένα». Δεχόμαστε ότι όλοι θέλουμε το καλό της πόλης μας, όλοι θέλουμε να ζήσουμε σε μια όμορφη, φιλόξενη, ασφαλή και ακμάζουσα πόλη.
Η διαφορά μας είναι ότι δεχόμαστε ότι και οι άλλος μπορεί να έχει μια καλή ιδέα. Η διαφορά μας είναι ότι δεν τα ξέρουμε όλα, ότι δεν λέμε αυτό είναι το πακέτο μας και πάρτε το τυλιγμένο.

Εμείς λέμε ελάτε να κάνουμε μαζί το πακέτο. Θα τολμούσα να πω ότι είμαστε οι μόνοι που για όλα όσα λέμε έχουμε την οικονομική λύση γιατί δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι τίποτα δεν γίνεται χωρίς λεφτά δεν στα δίνει κανείς τζάμπα. Τα λεφτά ψάχνεις να τα βρεις από τους δρόμους και τους τρόπους που έχει διαμορφώσει το σύγχρονο, παγκόσμιο, ταχύ, αδυσώπητο και απάνθρωπο σύστημα χρηματοδοτήσεων.

Τα λεφτά τα βρίσκουμε με δική μας ευθύνη, τα διαχειριζόμαστε με δική μας βούληση, με τρόπο τέτοιο που να γεννάνε κι άλλα και όχι να γίνονται πλακάκια, μαρμάρινα ρείθρα, καλλιμάρμαρα δημαρχεία ή κήποι της χαράς στη Νέα Παραλία.

1. Οικονομία

Πριν μπω στην ανάγνωση του προγράμματός μας, θα προσπαθήσω να σας μεταφέρω μερικές από τις βασικές αρχές πάνω στις οποίες αναπτύξαμε το πρόγραμμά μας.

Η πόλη δεν μπορεί να συνεχίσει να λειτουργεί έχοντας σαν μόνη πηγή εσόδων την απαίτηση ενισχύσεων από τον προϋπολογισμό ή τα δημοτικά τέλη. Επιπλέον η πόλη δεν μπορεί να μένει αμέτοχη στην προσπάθεια ανάπτυξης της οικονομίας της και να περιμένει το κράτος να κάνει κάτι και αυτή να μένει με σταυρωμένα χέρια. Θα πω πιο κάτω όμως αναλυτικά για το θέμα

2. Διοικητική μεταρρύθμιση η γειτονιά και το δημοτικό διαμέρισμα

Θεωρούμε ότι μετά την εστίασή μας στην σωστή και με σύγχρονες αντιλήψεις διαχείριση της οικονομίας της πόλης, τίποτε δεν μπορεί να προχωρήσει αν δεν κάνουμε μια βαθειά τομή στον τρόπο διοίκησης του Δήμου.

Η τομή αυτή έχει δυο σκέλη που πρέπει ν’ αναπτυχθούν παράλληλα :
1. η μητροπολιτική αντιμετώπιση μεγάλων και μικρών θεμάτων του Δήμου
2. η καθιέρωση σαν βασικού κυττάρου της ζωής στην πόλη της γειτονιάς και του δημοτικού διαμερίσματος

Η μητροπολιτική αντιμετώπιση δεν χρειάζεται νομοθετικές ρυθμίσεις. Η καλή διάθεση συνεργασία με τους όμορους Δήμους, η συνειδητοποίηση ότι τα μεγάλα έργα, το κυκλοφοριακό, η ποιότητα ζωής, η ταυτότητα της πόλης, η ανάπτυξη της οικονομίας μόνο σε συνεργασία με όλους τους Δημάρχους μπορεί να προχωρήσει, είναι βασική πεποίθησή μας. Ας ξεκινήσουμε να δουλεύουμε όλοι μαζί και μετά ας έρθει και η νομοθετική κατοχύρωση όλων όσων θα έχουμε μετόχους.

Από την άλλη θεωρούμε και το πιστεύουμε βαθύτατα ότι η ζωή στην πόλη ξεκινά από τη γειτονιά. Αυτή είναι το κύτταρο από το καλημέρα που θα πεις στον μπακάλη και θα σχολιάσεις το σπασμένο πλακάκι ή τη λακκούβα στο δρόμο, μέχρι την πλήρη και αυτοδύναμη λειτουργία των μικρών δημαρχείων. Θα πούμε πιο αναλυτικά για τις θέσεις αυτές .

Αν θέλουμε πραγματικά να δούμε μια πόλη χαρούμενη, ζεστή, με ανθρώπινους ρυθμούς, αν θέλουμε να ζούμε πραγματικά σε άστυ, σ΄ ένα περιβάλλον όπου ο σεβασμός και η φροντίδα για τον συνάνθρωπο σου είναι πηγαίο αίσθημα, γιατί αυτό είναι βασική προϋπόθεση για τη συνύπαρξη και όχι σ’ ένα περιβάλλον ανταγωνισμού, αδιαφορίας και ωχαδελφισμού, αν θέλουμε η ζωή μας να έχει χρώματα και να μην είναι γκρίζα, τότε πρέπει να μάθουμε να ζούμε στην πόλη. Πρέπει ν’ αποκτήσουμε άλλη κατεύθυνση. Αλλιώς ας γυρίσουμε στα χωριά μας και στη μοναξιά μας.

Θα μπορούσα να σας πω και να σας διαβάσω κάμποσες σελίδες ακόμη με τον φόβο να παρεκτραπώ σε φιλοσοφικές αναζητήσεις. Θα σταματήσει όμως εδώ και θα μεταχειριστώ ακόμη μια εικόνα για να περιγράψω τη βασική σκέψη για το πρόγραμμά μας.
Μοιάζει λοιπόν η Θεσσαλονίκη σαν μια γυναίκα που μεγάλωσε και εξακολουθεί να φορά τα ρούχα που φορούσε στα έξι της χρόνια, στις πρώτες τάξεις του δημοτικού. Δεν χωράει πια μέσα στα ρούχα της. Γι’ αυτό και το πρόγραμμά μας έχει τίτλο ξανασχεδιάζουμε την πόλη.



ΞΑΝΑΣΧΕΔΙΑΖΟΥΜΕ ΤΗΝ ΠΟΛΗ

Η Θεσσαλονίκη Μητροπολιτικό Κέντρο

Η σημερινή κατάσταση της Θεσσαλονίκης, μιας πόλης που τη χαρακτηρίζει η φτώχια, η ανεργία, η υποαπασχόληση, η υποβάθμιση του περιβάλλοντος, αστικού και φυσικού, η ξενοφοβία και ο ρατσισμός, δεν επιτρέπει να οραματιζόμαστε νέες ευκαιρίες και δυνατότητες.
Με ανεξήγητη αυταρέσκεια και εσωστρέφεια χαρακτηριζόμαστε μητροπολιτικό κέντρο από τους εν γένει πολιτικούς που χρησιμοποιούν την ετήσια φιέστα της ΔΕΘ για να πουν τα δικά τους και για τη Θεσσαλονίκη μόνο λόγια.
Οι δημοτικές εκλογές μπορούν και πρέπει να γίνουν η αφετηρία για την αναστροφή αυτής της απαράδεκτης κατάστασης. Οι Θεσσαλονικείς δεν ανέχονται άλλο τον ευνουχισμό της φωνής τους, την οπισθοδρομική πολιτική της τελευταίας εικοσαετίας και την ακινησία που οι δημοτικές αρχές της έχουν επιβάλλει.

Kήρυξη της Θεσσαλονίκης σε «κατάσταση έκτακτης ανάγκης»

Ο Δήμος και το πολεοδομικό συγκρότημα πρέπει να ενταχθούν σε ένα πρόγραμμα SOS για τη Θεσσαλονίκη το οποίο θα συγκροτηθεί με όλα τα θεσμικά και διοικητικά μέτρα που απαιτούνται και με την άμεση εξασφάλιση των χρηματοοικονομικών εργαλείων που θα το υποστηρίξει.
Αυτό θα πρέπει να στηριχθεί στο πρότυπο των αποφάσεων της Βουλής για τη διεξαγωγή των Ολυμπιακών Αγώνων στην Αθήνα.
Το Υ.Μ.Α.Θ. μπορεί επιτέλους να βρει τον λόγο ύπαρξής του, αναλαμβάνοντας την ευθύνη συντονισμού των δράσεων του προτεινόμενου σχεδίου έκτακτης ανάγκης.
Ο Δήμος Θεσσαλονίκης θα αναλάβει, σε συνεργασία με όλους τους όμορους Δήμους, τις δράσεις εκείνες που θα αποφασισθούν, προκειμένου από κοινού να αντιμετωπισθούν τα μεγάλα θέματα της αναπτυξιακής προοπτικής της πόλης. Δηλαδή της οικονομίας της, της κυκλοφορίας, της ποιότητας του περιβάλλοντος, του πολεοδομικού σχεδιασμού, της διαχείρισης των υποδομών, του Θερμαϊκού, του Σέϊχ-Σου, της οργάνωσης των χρήσεων γης, της μετατροπής των στρατοπέδων σε χώρους πρασίνου κ.λπ.
Προτείνεται αυτή η λύση γιατί όλοι ξέρουμε ότι η συνυπευθυνότητα, η γραφειοκρατία και εν τέλει η ανευθυνότητα, είναι χαρακτηριστικό των ενεργειών στη χώρα μας.

Οικονομία

Βέβαια δεν μπορούμε να συζητάμε για νέα κατάσταση στην πόλη χωρίς να στοχεύουμε στην ανάπτυξη της οικονομίας της. Μέχρι σήμερα το μοντέλο της τοπικής ανάπτυξης στηρίχθηκε κυρίως :
• στην υιοθέτηση κινήτρων για ενίσχυση της ανάπτυξης και της απασχόλησης και των επιδοτήσεων για την προσέλκυση βιομηχανικών επενδύσεων
• στη φορολόγηση των δημοτών και των επιχειρήσεων

Τα αποτελέσματα αυτής της πρακτικής οδήγησαν σε :
- έλλειψη στρατηγικής για αυτοδύναμη τοπική ανάπτυξη
- χρηματοδοτήσεις αποκλειστικά από τον κρατικό προϋπολογισμό και τα δημοτικά τέλη
- πολιτική διαχείρισης της καθημερινότητας με κατασπατάληση των πόρων σε έργα βιτρίνας χωρίς ποιότητα και αισθητική
- πλήρη έλλειψη οράματος και πρωτοβουλιών για τη σύνδεση της τοπικής οικονομίας με τη διεθνή οικονομία.
- έντονη αναπτυξιακή στασιμότητα, αποβιομηχάνηση, υποαπασχόληση και αποεπενδύσεις

Στη νέα εποχή που ήδη έχουμε μπει πρέπει ν’ αναζητηθούν πόροι που θα «γεννούν» και όχι απλά θα συντηρούν.

Οι ενέργειες που επιβάλλονται πια είναι :
- Επιλογή των συνεργασιών δημοσίου, δημοτικού και ιδιωτικού τομέα όπως προβλέπονται από το νέο κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων
- Περιφερειακές – τοπικές εταιρίες κεφαλαίων επιχειρηματικών συμμετοχών (venture capital funds)
- Περιφερειακές – τοπικές εταιρίες κεφαλαίων επιχειρηματικών συμμετοχών αστικής ανάπτυξης (urban development funds)
- Δημοτικά ομόλογα
- Δανειακά κεφάλαια

Για να μπορέσουμε να εκμεταλλευτούμε και να χρησιμοποιήσουμε όλα αυτά τα νέα χρηματοοικονομικά εργαλεία, πρέπει να προσαρμόσουμε τη δομή των οικονομικών του Δήμου, στα διεθνή πρότυπα, που θα επιτρέψουν την προσφυγή του στις κεφαλαιαγορές, εάν χρειαστεί, για την άντληση δανειακών κεφαλαίων, δημοτικών ομολόγων και ομολογιακών δανείων (ο Δήμος Αμαρουσίου έχει ήδη πιστοποιηθεί και ο Δήμος Αθηναίων έχει ήδη δρομολογήσει την αξιολόγησή του).

Έχοντας ξεκαθαρίσει τον τρόπο χρηματοδότησης των σχεδιαζομένων νέων αναγκών της πόλης, στοχεύουμε στην ανάπτυξη της πόλης μέσω των παρακάτω δράσεων.

1. Προσανατολισμός στις νέες τεχνολογίες – τεχνολογικό πάρκο-, και τη καινοτομία. Προσέλκυση και ανάπτυξη επενδύσεων που θα αφορούν τη διαχείριση αποβλήτων στερεών και υγρών την ηλιακή και αιολική ενέργεια.
2. Καθιέρωσή της ως αφετηρία τουρισμού υπαίθρου (θαλάσσιου και ορεινού τουρισμού) καθώς και αφετηρία θρησκευτικού και αρχαιολογικού τουρισμού (Άγιο Όρος, Βυζαντινές Εκκλησίες, Βεργίνα κ.λπ.)
3. Προσέλκυση υψηλού τουρισμού με τη δημιουργία δυο γηπέδων γκολφ και τουλάχιστον μιας νέας μαρίνας, για την υποδοχή και μόνιμη παραμονή ιδιωτικών σκαφών.
4. Επιμόρφωση και συνεχής εκπαίδευση όλων των εμπλεκόμενων στις σχετικές με το δήμο παραγωγικές διαδικασίες
5. Έμφαση στη ποιότητα του περιβάλλοντος και την βελτίωση των υποδομών, με στόχο την προσέλκυση επενδύσεων.
6. Ανάπτυξη όλων αυτών των δραστηριοτήτων που θα κάνουν την πόλη ενδιαφέρουσα για τουρισμό πόλης με την ανάδειξη των ιστορικών μνημείων και τη σύνδεσή τους με μουσεία και εκδηλώσεις διεθνούς επιπέδου καθώς και υποστήριξη όλων των προσπαθειών ανάπτυξης του συνεδριακού τουρισμού. Αναβάθμιση των θεσμών της πόλης με καλλιτεχνικά γεγονότα διεθνούς ενδιαφέροντος (φεστιβάλ κινηματογράφου, Δημητρίων, Θεατρικής Άνοιξης κ.λπ.)

Η ΓΕΙΤΟΝΙΑ ΚΑΙ ΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΔΙΑΜΕΡΙΣΜΑ

Τα 5 μικρά δημαρχεία

Στα πέντε Δημοτικά Διαμερίσματα μπορούσαν να μεταβιβαστούν από το Δήμο αρμοδιότητες, αλλά 20 χρόνια μετά την καθιέρωση του θεσμού, σκοπίμως αυτό δεν έγινε.
Η κατάσταση αλλάζει. Ο Δήμος αποκεντρώνεται ώστε να ανταποκριθεί στις σύγχρονες απαιτήσεις των πολιτών.
Βασικός πυρήνας της πόλης γίνεται η γειτονιά.
Τα Διαμερισματικά Συμβούλια συζητούν, αποφασίζουν και έχουν την αρμοδιότητα και τα μέσα για την υλοποίηση των αποφάσεών τους, με βασικό άξονα τη γνώμη της γειτονιάς.
Κάθε ένα από τα πέντε Δημοτικά Διαμερίσματα αποκτά το δικό του Δημαρχείο. Σε κάθε μικρό δημαρχείο λειτουργούν αποκεντρωμένες δημοτικές υπηρεσίες , οι οποίες οργανώνονται με σύγχρονο τρόπο και συνδέονται μεταξύ τους και με τις κεντρικές υπηρεσίες, με ενιαίο επικοινωνιακό-πληροφορικό δίκτυο.
Στα Δημοτικά Διαμερίσματα αποκεντρώνονται σε πρώτη φάση, οι αρμοδιότητες που αφορούν τη χορήγηση αδειών σε καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος, τον έλεγχο των χρήσεων γης, την καθαριότητα, το πράσινο, τους δρόμους, τα πεζοδρόμια, τον φωτισμό, τη συντήρηση των σχολικών κτιρίων και των παιδικών σταθμών.
Η αποκέντρωση των αρμοδιοτήτων συνοδεύεται και με αντίστοιχη αποκέντρωση πόρων, η οποία αποτυπώνεται στον ετήσιο προϋπολογισμό και στο τεχνικό πρόγραμμα του Δήμου.
Τα Δημοτικά Διαμερίσματα είναι επίσης αρμόδια για τις νέες υπηρεσίες που δημιουργούνται, όπως Κοινωνικής Αλληλεγγύης, δημοτικών ιατρείων και κέντρων ενημέρωσης, για τη λειτουργία των αθλητικών και πολιτιστικών χώρων.
Στα Δημοτικά Δημαρχεία διεκπεραιώνονται όλες οι συναλλαγές Δήμου–δημοτών που αφορούν την έκδοση πάσης φύσεως αδειών, πιστοποιητικών και οικονομικών υποχρεώσεων προς τον Δήμο και μάλιστα με ελάχιστο προσωπικό, γιατί η πόλη καιρός είναι, να μπει στην εποχή της Πληροφορικής:

Μια επανάσταση

Ο Δήμος σχεδιάζει και υλοποιεί ένα ενιαίο Γεωγραφικό Σύστημα Πληροφοριών (GIS) που καλύπτει όλες τις τεχνικές, οικονομικές και κοινωνικές υπηρεσίες του, στο κέντρο και στα Δημοτικά Δημαρχεία.
Το σύνολο των χαρτογραφικών και πληροφοριακών δεδομένων που διαθέτει ο Δήμος σε συμβατική ή ψηφιακή μορφή, δεδομένα ιστορικά, πολεοδομικά, αρχιτεκτονικά, τοπογραφικά, τις υπάρχουσες κοινωνικές υποδομές, σχολεία, πράσινο, αποχέτευση, δίκτυα, το Τέλος Ακίνητης Περιουσίας, τα δημοτικά τέλη, οι άδειες καταστημάτων, εντάσσονται σε αυτό το σύστημα. Ένας μόνον υπάλληλος μπορεί να εξυπηρετήσει για όλα έναν πολίτη. Χωρίς ταλαιπωρία και τρέξιμο.
Το γεωγραφικό σύστημα πληροφοριών της πόλης μπορεί να χρηματοδοτηθεί στο σύνολό του από το πρόγραμμα «Κοινωνία της Πληροφορίας» και θα αποτελέσει μια μικρή επανάσταση στη λειτουργία των υπηρεσιών του Δήμου.
Η τηλεματική για την κυκλοφορία και τη στάθμευση, μπορεί να βοηθήσει σημαντικά στην καλύτερη λειτουργία της πόλης.

Δρόμοι – πεζόδρομοι - χώροι στάθμευσης

Οι γειτονιές αναδιοργανώνονται ως προς τη χρήση και λειτουργία των δρόμων.
Δημιουργείται δίκτυο πεζοδρόμων, πεζοδρομίων και ποδηλατοδρόμων για την ασφαλή και άνετη κίνηση σε επίπεδο γειτονιάς. Για να επιτευχθεί αυτό, περιορίζεται η χρήση των δρόμων για στάθμευση, με δυναμική παρέμβαση του Δήμου:
• Στην κατασκευή υπόγειων νέων χώρων στάθμευσης σε κάθε ελεύθερο δημόσιο χώρο, η μετασκευή υφισταμένων κτιρίων, ώστε να δημιουργηθούν θέσεις για τους μόνιμους κατοίκους.
• Στην απαγόρευση της εξαγοράς θέσεων στις νέες οικοδομές και αύξηση των θέσεων που απαιτούνται ανάλογα με τις χρήσεις του κτιρίου.
Κάθε Δημοτικό Διαμέρισμα αποκτά τη δική του εσωτερική συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση με μία ή περισσότερες κυκλικές γραμμές δημοτικών αντιρρυπαντικών λεωφορείων. Τα δημοτικά λεωφορεία συνδέονται με τις υπόλοιπες δημόσιες συγκοινωνίες. Το εισιτήριο είναι κοινό και ισχύει για περισσότερες από μία διαδρομές, εφόσον αυτές γίνονται σε διάστημα δύο ωρών.

Πράσινο- ακάλυπτοι

Οι πλατείες, τα πάρκα, οι χώροι άθλησης, προστατεύονται ως πολύτιμο κοινό αγαθό και η αισθητική τους αναβαθμίζεται.
Οι πολίτες ενημερώνονται για όλα τα δεδομένα και αποφασίζουν σε συνελεύσεις ανά γειτονιά, για τις προτάσεις αναβάθμισης που προβλέπονται στο ετήσιο πρόγραμμα του Δημοτικού τους Διαμερίσματος. Ενισχύονται οι πρωτοβουλίες πολιτών για τη φύτευση ακάλυπτων, πρασιών και ταρατσών των κτιρίων, με την πλήρη και ολοκληρωμένη εφαρμογή του προγράμματος «πράσινες στέγες».
Εφαρμόζεται πιλοτικό πρόγραμμα για την ανάπλαση οικοδομικών τετραγώνων, που απαιτεί τη συνεργασία και την ενεργοποίηση των κατοίκων του. Από την πλευρά του ο Δήμος επιλύει θεσμικά και διαδικαστικά προβλήματα, πληρώνει το κόστος των απαλλοτριώσεων ή της αγοράς ιδιοκτησιών. Δημιουργείται εμφανές κίνητρο για την ενεργοποίηση των κατοίκων και άλλων οικοδομικών τετραγώνων.
Οι πόροι για να υλοποιηθεί αυτό το μεγάλο σχέδιο μπορούν να εξασφαλιστούν με τη δέσμευση συγκεκριμένου κονδυλίου από τον ετήσιο δημοτικό προϋπολογισμό, το οποίο μπορεί να ισοδυναμεί με το σύνολο των εσόδων που εισπράττει ο Δήμος από το Τέλος Ακίνητης Περιουσίας. Τα νέα χρηματοοικονομικά εργαλεία εδώ είναι απαραίτητα (δημοτικά ομόλογα, μορφές συνεργασίας δημόσιου-ιδιωτικού τομέα).

Διοικητική μεταρρύθμιση

Για να γίνει πραγματικότητα αυτό το όραμα, ο Δήμος εφαρμόζει νέες μεθόδους, νέους ρυθμούς, ενεργοποιεί νέες τεχνολογίες, μέσα επικοινωνίας και πληροφόρησης.
Εφαρμόζει την ουσιαστική αποκέντρωση αρμοδιοτήτων και υπηρεσιών στα πέντε Δημοτικά Διαμερίσματα για την καλύτερη εξυπηρέτηση του πολίτη. Δημιουργεί Διεύθυνση Κυκλοφορίας με αντικείμενο την αποκλειστική επίβλεψη στα φλέγοντα θέματα κυκλοφορίας και πάρκινγκ.
Το βασικό στοιχείο της διοικητικής μεταρρύθμισης είναι η γειτονιά σαν κύτταρο της πόλης και η συμμετοχή του πολίτη σαν ζωογόνος δύναμη.

ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΚΑΙ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ - ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ

Η βασική μας σκέψη είναι το αυτοκίνητο να είναι εργαλείο που θα εξυπηρετεί τον άνθρωπο και όχι να κυριαρχεί στη ζωή του, κάνοντάς την ανυπόφορη, με όλα τα προβλήματα που φέρει η αλόγιστη χρήση του.

Δημόσια μέσα συγκοινωνίας

Επιδιώκουμε την ανάπτυξη ενός συστήματος μέσων μαζική μεταφοράς το οποίο θα είναι άνετο, εξυπηρετικό και οικονομικά προσιτό, ώστε να αποτελέσει ελκυστική επιλογή για μείωση της χρήσης των Ι.Χ μέσα στην πόλη και όχι μόνο στο κέντρο.
Οι αστικές συγκοινωνίες (ΟΑΣΘ) πρέπει να εκσυγχρονιστούν άμεσα με την αγορά 100 περίπου λεωφορείων που απαιτούνται και οι λωρίδες αποκλειστικής χρήσης να επεκταθούν σε όλο το πολεοδομικό συγκρότημα. Τα λεωφορεία να χρησιμοποιούν αντιρρυπαντική τεχνολογία, να είναι προσβάσιμα από άτομα με κινητικά προβλήματα, να διαθέτουν κλιματισμό και να είναι αθόρυβα.
Ταυτόχρονα πρέπει να δημιουργηθούν περιφερειακοί σταθμοί μετεπιβίβασης και μεγάλα περιφερειακά πάρκινγκ.
Ο σχεδιασμός και κυρίως η υλοποίηση και η οργάνωση της πρότασής μας δεν είναι δυνατόν να δρομολογηθεί με το ισχύον νομικό πλαίσιο του ΟΑΣΘ. Ο Δήμος Θεσσαλονίκης μπορεί να ενεργοποιήσει τις δυνατότητες που παρέχει ο νέος Κώδικας Δήμων και Κοινοτήτων για την είσοδό του στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρίας του ΟΑΣΘ με πλειοψηφική συμμετοχή, αξιοποιώντας γι΄ αυτόν το σκοπό τα χρήματα ανέγερσης του απαράδεκτου από κάθε άποψη Δημαρχιακού Μεγάρου.
Επίσης, κάθε Δημοτικό Διαμέρισμα πρέπει να αποκτήσει τη δική του εσωτερική συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση με μικρά λεωφορεία σε κυκλικές γραμμές. Οι διαδρομές θα σχεδιαστούν ώστε να καλυφθούν οι ανάγκες της κάθε γειτονιάς αλλά και να συνδεθούν τα δημοτικά μέσα μεταφοράς με τα άλλα μέσα μαζικής μεταφοράς. Είναι αυτονόητο ότι πρέπει να εφαρμοστεί ειδική τιμολογιακή πολιτική που δεν θα καλύπτει τις μετεπιβιβάσεις.

Το ιδιωτικό αυτοκίνητο και η χρήση του

Για να διατηρήσει το κέντρο τη ζωντάνια και την ελκυστικότητά του, πρέπει να αποσυμφορηθεί από τα διερχόμενα και σταθμευμένα αυτοκίνητα. Πρέπει να γίνει φιλικό στους πεζούς, με καθαρότερη ατμόσφαιρα και λιγότερα αυτοκίνητα Η ερήμωση του κέντρου ως περιοχή κατοικίας και εργασίας, αλλά και άλλων δραστηριοτήτων λόγω των επιπτώσεων από την αδυναμία αντιμετώπισης του κυκλοφοριακού, είναι ήδη μια απειλητική πραγματικότητα. Ταυτόχρονα, η έλλειψη χώρων στάθμευσης οδηγεί στη συρρίκνωση της οικονομίας της κεντρικής αγοράς, προς όφελος των περιφερειακών πολυκαταστημάτων. Η αναζωογόνηση του κέντρου της πόλης, μπορεί να αντιμετωπιστεί:

- Με την ύπαρξη πολλών, γρήγορων και εναλλακτικών διαδρομών από παλιά και νέα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς (μετρό, τράμ, λεωφορεία, θαλάσσια συγκοινωνία , προαστιακός σιδηρόδρομος συνδεδεμένος με το μετρό).
- Με τη δημιουργία πολλαπλών υπόγειων χώρων στάθμευσης στην περίμετρο του κέντρου (ανεγειρόμενο Δημαρχείο, στη ΔΕΘ, στο Λιμάνι, στον Επιβατικό Σιδηροδρομικό Σταθμό κ.α.), αλλά και μέσα στο κέντρο, με προτεραιότητα στάθμευσης σε αυτό, των μόνιμων κατοίκων του.
Στόχος τετραετίας για τους κατοίκους κέντρου, είναι να εξασφαλιστεί μια θέση στάθμευσης για κάθε οικογένεια.
Εξετάζεται η δυνατότητα δημιουργίας υπογείων χώρων στάθμευσης στις αυλές των σχολείων, αλλά και σε κάθε ελεύθερο δημόσιο χώρο.
- Με την κυκλική κυκλοφορία μικρών δημοτικών λεωφορείων, στο κέντρο με δωρεάν επιβίβαση.
- Με την 100% επιδότηση του εισιτηρίου των λεωφορείων για δύο χρόνια, ώστε να αποτελέσει κίνητρο για την στροφή του κόσμου από το ΙΧ στη χρήση των δημόσιων μέσων μεταφοράς

Μετρό

Το πολεοδομικό συγκρότημα χρειάζεται να αποκτήσει στο ορατό μέλλον ένα βασικό κορμό μετρό που θα συνδέσει τους Δήμους από την Καλαμαριά και τη Χαριλάου μέχρι τη Σταυρούπολη και το Ελευθέριο-Κορδελιό.
Τα 9,6 χλμ. με ορίζοντα υλοποίησης το 2012 είναι βέβαιο ότι δεν φτάνουν. Είναι όμως μια καλή αρχή. Ο βασικός κορμός του μετρό πρέπει να επεκταθεί στα 32,5 χλμ και να συνδέσει όλους τους Δήμους.
Ο σχεδιασμός, οι απαλλοτριώσεις, οι προπαρασκευαστικές εργασίες και η εξασφάλιση των αναγκαίων πιστώσεων για τις επεκτάσεις, πρέπει να ολοκληρωθούν μέχρι το 2010.
Δηλαδή ταυτόχρονα με την κατασκευή του βασικού κορμού να εκτελούνται και οι πρόδρομες εργασίες των επεκτάσεων.
Το σχέδιο μπορεί να περιλάβει ακόμη και την μελλοντική απομάκρυνση του επιβατικού σταθμού του Ο.Σ.Ε. από το κέντρο ουσιαστικά της πόλης που βρίσκεται σήμερα, στο δυτικό άκρο της πόλης, με ταυτόχρονη απελευθέρωση μεγάλης έκτασης που καταλαμβάνουν σήμερα οι σιδηροτροχιές για τη δημιουργία χώρων πρασίνου. Αυτό προϋποθέτει την απευθείας σύνδεση μετρό με σιδηρόδρομο.

Τραμ

Το τραμ είναι οικολογικό, άνετο, γρήγορο και ασφαλές. Η Θεσσαλονίκη έχει ανάγκη από τραμ μήκους περίπου 30 χλμ( δύο γραμμές) που θα καλύπτει τη διαδρομή από το ΙΚΕΑ ανατολικά, στους Λαχανόκηπους δυτικά, όπου προτείνεται η μετεγκατάσταση της ΔΕΘ.
Παράλληλα με το σχεδιασμό του και προφανώς αφού ολοκληρωθεί η κατασκευή του, μπορούν να μελετηθούν και εφαρμοστούν μεγάλες πεζοδρομήσεις στο κέντρο της πόλης, που θα συμβάλλουν στην οικονομική ζωντάνια του αλλά και στην πολεοδομική και αισθητική αναβάθμισή του.
Η Θεσσαλονίκη κινδυνεύει από κυκλοφοριακό σοκ κατά την περίοδο κατασκευής του μετρό στο κέντρο της πόλης, καθώς ήδη βρίσκεται στα πρόθυρα πλήρους ακινησίας. Εάν μάλιστα δεν ματαιωθεί η υπογραφή της σύμβασης για την υποθαλάσσια αρτηρία ώστε το έργο να ξαναμελετηθεί, τότε κατά τα επόμενα χρόνια, οι Θεσσαλονικείς θα είναι αδύνατον να κυκλοφορήσουν τόσο στο κέντρο όσο και σε όλα τα Διαμερίσματα.

Προτείνουμε την άμεση χρηματοδότηση του τραμ από τους δεσμευμένους πόρους για την κατασκευή της υποθαλάσσιας αρτηρίας και την έναρξη των εργασιών κατασκευής του, από τα εκτός κέντρου τμήματα. Ούτε μια μέρα χαμένη πλέον για τα έργα ενός ολοκληρωμένου δικτύου μέσων μεταφοράς στη Θεσσαλονίκη.

Αστική θαλάσσια συγκοινωνία

Αποτελεί απολύτως ρεαλιστική πρόταση η δημιουργία θαλάσσιας συγκοινωνίας που θα συνδέει με ταχύ και ασφαλή τρόπο τους δήμους του Θερμαϊκού και την Καλαμαριά με το κέντρο και τις βιομηχανικές ζώνες δυτικά (Λαχαναγορά, Καλοχώρι).
Εξάλλου, μετά την απόλυτη ερήμωση του επιβατικού λιμένα Θεσσαλονίκης που έχει ήδη ξεκινήσει, οφείλουμε να ερευνήσουμε τη δυνατότητα δημιουργίας μιας εταιρίας λαϊκής βάσης που θα αναλάβει όχι μόνο τη θαλάσσια αστική συγκοινωνία αλλά και τη σύνδεση της Θεσσαλονίκης με Χαλκιδική, ΒΙΠΕ, Κατερίνη και τα νησιά του Αιγαίου, στο πρότυπο άλλων ναυτιλιακών εταιριών λαϊκής βάσης.

Υπάρχουν και άλλοι τρόποι…

Η αποσυμφόρηση ιδιαίτερα του ιστορικού κέντρου και των τοπικών κέντρων των Διαμερισμάτων, απαιτεί από το Δήμο την εφαρμογή δικτύου διαδρομών ασφαλούς κίνησης ποδηλάτων και νέων ποδηλάτων με μπαταρία , με παράλληλη εξασφάλιση οργανωμένων χώρων στάθμευσης τους .
Η απελευθέρωση των πεζοδρομίων από κάθε είδους εμπόδια και η δημιουργία πεζοδρόμων συνεχούς ροής χωρίς κίνδυνο, θα αναζωογονήσει την πρόθεση των πολιτών για πεζοπορία. Ιδιαίτερα μέτρα πρέπει να ληφθούν για τις μηχανές μεγάλου κυβισμού.
Για την εφαρμογή των μέτρων αυτών, απαιτείται αυστηρός έλεγχος της παράνομης στάθμευσης και της παράνομης κατάληψης πεζοδρομίων και πεζόδρομων για εμπορική χρήση, από τη Δημοτική Αστυνομία.

ΠΟΛΙΤΕΣ- ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΠΟΛΗΣ

Η επίκληση του λαμπρού παρελθόντος της Θεσσαλονίκης , δεν μπορεί να λειτουργεί ως άλλοθι για το αισθητικά και πολιτισμικά υποβαθμισμένο παρόν. Τα μνημεία που διασώθηκαν, συμπιέζονται σε ένα ασφυκτικό αστικό περιβάλλον, στην πόλη δεν υπάρχει οργανωμένη πολιτιστική δραστηριότητα , ενώ οι δημιουργοί προσπαθούν μόνοι τους. Τα τελευταία χρόνια η Θεσσαλονίκη υφίσταται μια επίθεση κακογουστιάς και προχειρότητας και μετατρέπεται σε τόπο απαξίωσης τουριστικού ενδιαφέροντος που θα μπορούσε να τονώσει την οικονομία της .
Απαιτείται επείγουσα αισθητική αναβάθμιση του δημόσιου χώρου (από τα περίπτερα, τις κεραίες και τις διαφημιστικές επιγραφές κλπ, μέχρι τον ευπρεπισμό των εναπομεινάντων δημοσίων χώρων και κτιρίων), και την ανάδειξη των μνημείων των οποίων ο περιβάλλον χώρος έχει περιέλθει στις αρμοδιότητες των ΟΤΑ.
Ο Δήμος δημιουργεί τμήμα αστικού σχεδιασμού με αρχιτέκτονες και καλλιτέχνες οι οποίοι παρέχουν τεχνική στήριξη στους ιδιοκτήτες για τις αισθητικές επεμβάσεις σε ιδιωτικά κτίρια , υποστηρίζει πρότυπες επεμβάσεις στο πλαίσιο του προγράμματος αναπλάσεων οικοδομικών τετραγώνων στις γειτονιές, αναμορφώνει τα ίδια τα δημοτικά κτίρια και τους δημοτικούς χώρους.
Ο Δήμος στηρίζει με κάθε είδους παροχή βοήθειας τις μικρές και μεγάλες διαφορές κουλτούρας των πολιτών της , όχι μόνο γιατί αυτό βοηθά στην κοινωνική τους ενσωμάτωση, αλλά και γιατί αναδεικνύει έναν σημαντικό πλούτο της πολυπολιτισμικής Θεσσαλονίκης.
Θεσμοθετείται διακοινοτικό συμβούλιο της πόλης, στο οποίο συμμετέχουν εκπρόσωποι των διαφόρων πολιτισμικών κοινοτήτων (Εβραίοι, Αρμένιοι, Παλαιστίνιοι κ.λπ.).

Θεσμοί- Εκδηλώσεις
Ο Δήμος αξιοποιεί την επέτειο 100 χρόνων από την απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης για να καθιερώσει νέους πολιτισμικούς θεσμούς και να ανασυγκροτήσει τους παλαιότερους που φθίνουν:
Τα «Δημήτρια» αποκτούν επιτέλους καλλιτεχνικό διευθυντή και εξελίσσονται σε κεντρικό θεσμό πολιτισμικής δημιουργίας. Η «Θεατρική Άνοιξη» εξελίσσεται σε πανελλήνιας και διεθνούς εμβέλειας θεατρικό φεστιβάλ.
Το Βαφοπούλειο, το Κέντρο Ιστορίας, η ορχήστρα, οι βιβλιοθήκες, οι σχολές χορού και εικαστικής δημιουργίας αποκτούν σύγχρονες προδιαγραφές λειτουργίας και οι δραστηριότητές τους επεκτείνονται στα Διαμερίσματα.
Ο Δήμος αξιοποιεί τα ευρωπαϊκά προγράμματα για τη δημιουργία πολυκινηματογράφων μικρών αιθουσών σε κάθε Διαμέρισμα για την προώθηση του ευρωπαϊκού κινηματογράφου, με επιδότηση του εισιτηρίου.
Η τέχνη δεν περιορίζεται στους ειδικούς χώρους, πάει παντού και δίνει ζωή στην πόλη: Με μουσική, χορό, ζωγραφική και εικαστικά στις πλατείες, με ετήσια καλλιτεχνική γιορτή στα Διαμερίσματα, με καλλιτεχνικούς διαγωνισμούς.
Ο Δήμος εντάσσεται στα ποικιλόμορφα πολιτισμικά δίκτυα που συνδέουν τις ευρωπαϊκές πόλεις με συνεργασίες και συμπαραγωγές, αξιοποιεί και αναπτύσσει τη συνεργασία με τις αδελφοποιημένες πόλεις. Ο Δήμος δεν πατρονάρει αλλά υποστηρίζει με κάθε τρόπο τη δημιουργική έκφραση.

Ανάδειξη της ιστορικότητας της πόλης

Ο Δήμος αναβαθμίζει αισθητικά και αναδεικνύει όλα τα ιστορικά μνημεία, αποκαθιστώντας έτσι κυρίως τον περιβάλλοντα χώρο τους. Συνεργάζεται με τις αρμόδιες υπηρεσίες, αποτρέπει αλλοιώσεις στα μνημεία και στον περιβάλλοντα χώρο τους. Αναδεικνύει μνημειακά κτίρια όλων των περιόδων, καθιερώνει τους ιστορικούς περιπάτους.

Πανεπιστήμια

Ο Δήμος αναπτύσσει στενή συνεργασία με τα Α.Ε.Ι. και Τ.Ε.Ι. της πόλης, αξιοποιώντας αμφίπλευρα το χαρακτήρα της Πανεπιστημιούπολης. Συνεργάζεται, συμπαρίσταται και αξιοποιεί κάθε δυνατότητα που προσφέρεται από το υψηλό και πολυπληθές πανεπιστημιακό δυναμικό, δίνοντας του το ρόλο που του πρέπει.
Αξιοποιεί έτσι την ύπαρξη των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων για την αναβάθμιση του πολιτισμικού επιπέδου της πόλης.


ΥΓΕΙΑ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Για μια αξιόπιστη άσκηση κοινωνικής πολιτικής, θα προωθήσουμε στο πλαίσιο του Δημοτικού Συμβουλίου, τη δημιουργία ανεξάρτητου Συμβουλίου Κοινωνικής Πολιτικής από εκπροσώπους του Ε.Κ.Θ., των εργαζομένων στις κοινωνικές υπηρεσίες του Δήμου, τις οργανώσεις των μεταναστών, τις οργανώσεις εθελοντών για κοινωνική δράση, έναν εκπρόσωπο της Δημοτικής Αρχής και από έναν εκπρόσωπο των παρατάξεων του Δημοτικού Συμβούλιου. Το Συμβούλιο Κοινωνικής Πολιτικής, παρακολουθεί τις κοινωνικές υπηρεσίες του Δήμου, υποβάλλει προτάσεις στην δημοτική αρχή και εκπονεί ετήσια έκθεση για την κοινωνική κατάσταση στον Δήμο, ο οποίος εγκρίνει ετήσιο κοινωνικό προϋπολογισμό.

Δημοτικά ιατρεία

Στόχος, η εξασφάλιση ενός ελάχιστου επιπέδου κοινωνικών υπηρεσιών και υπηρεσιών υγείας που θα παρέχονται δωρεάν σε όλους τους πολίτες και θα καλύπτονται οικονομικά με τη γενναία μεταφορά πόρων από τον κρατικό προϋπολογισμό στον Δήμο
Σε κάθε μεγάλη συνοικία του Δήμου δημιουργείται ένα μικρό δημοτικό ιατρείο, εύκολα προσβάσιμο, με ιατρικό, νοσηλευτικό, παραϊατρικό προσωπικό, με παροχή ιατρικής φροντίδας στο σπίτι, με σχολίατρο, παιδίατρο, ψυχολόγο, κοινωνική λειτουργό. Εφαρμόζουμε έτσι στην πράξη τα υποσχεμένα αστικά κέντρα υγείας, αναζητώντας από το Υπουργείο Κοινωνικής Πρόνοιας τους αντίστοιχους πόρους.
Προγραμματίζουμε στα 4 πρώτα χρόνια, τη λειτουργία 15 μικρών ιατρείων που θα διπλασιαστούν την επόμενη.

Κοινωνικές υπηρεσίες

Ο Δήμος πρέπει να μπορεί, σε συνεργασία με άλλους φορείς, να προσφέρει υπηρεσίες (προσωρινό κατάλυμα, συσσίτιο, εργασία) σε ευπαθείς ομάδες όπως οι χρήστες διαφόρων ουσιών, ή σε ειδικές κατηγορίες πολιτών, όπως κακοποιημένες γυναίκες, άστεγοι, άτομα με αναπηρίες κ.α.
Τα ΚΑΠΗ του Δήμου Θεσσαλονίκης θα πρέπει να παρέχουν πραγματικές ευκαιρίες για επιμόρφωση και ψυχαγωγία με προγράμματα που περιλαμβάνουν κινηματογράφο, θέατρο, μουσική, ξεναγήσεις στην πόλη κ.ά., αλλά και για ευκαιρίες μερικής απασχόλησης. Θα πρέπει να αναπτυχθούν ολοκληρωμένα προγράμματα βοήθειας στο σπίτι, τηλεειδοποίησης-τηλεβοήθειας και κατ’ οίκον νοσηλείας, κ.ά.
Δημιουργείται ειδική υπηρεσία παροχής πληροφόρησης για τους παλλινοστούντες και τους οικονομικούς μετανάστες, για την καλύτερη εξυπηρέτησή τους.

ΝΕΟΛΑΙΑ

Για την κάλυψη των αναγκών της νεολαίας προτείνουμε :

• Κέντρα πληροφόρησης και στα πέντε Δημοτικά Διαμερίσματα τα οποία θα διευκολύνουν την αναζήτηση απασχόλησης.
• θα βοηθούν τη μετεκπαίδευση και τη δια βίου εκπαίδευση
• θα διευκολύνουν και θα προωθούν τη δημιουργία, την έκφραση, τις νέες τεχνολογίες, την άθληση
• διοργάνωση ετήσιου Ευρωπαϊκού Φεστιβάλ Νέων
• Κοινωνία της πληροφορίας. Δημιουργία χώρων δωρεάν εξυπηρέτησης των νέων και στα πέντε Δημοτικά Διαμερίσματα
• Συμβούλιο Νέων που εισηγείται στο Δημοτικό Συμβούλιο όλα τα θέματα που αφορούν τα προγράμματα και την πολιτική του Δήμου για τους νέους
Ο Δήμος συνεργάζεται με τα δυο πανεπιστήμια της πόλης και τα ΤΕΙ για κοινές δράσεις για την εξυπηρέτηση των φοιτητών. Μαζί με τα πανεπιστήμια οργανώνει εβδομάδα υποδοχής νέων φοιτητών, στηρίζει και προωθεί φοιτητικά φεστιβάλ αλλά και την ανταλλαγή φοιτητών με τα γειτονικά κράτη.
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
Τα περιβαλλοντικά προβλήματα στη Θεσσαλονίκη έχουν ξεπεράσει τα όρια συναγερμού. Σκουπίδια παντού, ρύπανση του αέρα, θόρυβος, συγκοινωνιακή συμφόρηση, πυκνή δόμηση, ελάχιστο πράσινο, έλλειψη δυνατοτήτων για φυσική κίνηση και άθληση, είναι μερικά από όσα καθημερινά ζούμε και αποτελούν συνεχείς και άμεσους κίνδυνους για την υγεία μας.
O Δήμος αποκτά πολιτική για το Περιβάλλον.
Προτείνουμε την πλήρη αναδιοργάνωση των αντιδημαρχιών με δημιουργία «αντιδημαρχίας περιβάλλοντος» στην οποία θα υπάγονται μεταξύ άλλων η καθαριότητα και το πράσινο σε επίπεδο Διεύθυνσης. Η αντιδημαρχία αναπτύσσει πολιτικές προστασίας και αναβάθμισης του περιβάλλοντος και σχεδιάζει μέτρα ώστε η περιβαλλοντική διάσταση να διαπεράσει το σύνολο των δραστηριοτήτων του δήμου.
Καθιερώνει τη θεσμική συνεργασία με το κράτος, τις οικολογικές οργανώσεις και τις κινήσεις πολιτών για την ευαισθητοποίηση των πολιτών, την προώθηση της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και συμπεριφοράς και την ενθάρρυνση προτύπων οικολογικών εφαρμογών στην πόλη.
Ορίζει και εφαρμόζει διαδικασίες ελέγχου και επιβολής προστίμων.

Δημιουργεί το "πράσινο ταμείο" του Δήμου, το οποίο θα χρηματοδοτήσει αποκλειστικά και μόνο, τις περιβαλλοντικές δράσεις. Tα έσοδά του θα προέλθουν από την μέγιστη αξιοποίηση των ευρωπαϊκών προγραμμάτων για περιβαλλοντικές δράσεις και από την αυστηρή εφαρμογή της αρχής "ο ρυπαίνων πληρώνει".
H αρχή αυτή μάλιστα, διεκδικούμε να γίνει "ο ρυπαίνων πληρώνει στην πόλη που ρυπαίνει", που σημαίνει ότι το σύνολο των προστίμων για περιβαλλοντικές παραβάσεις στη Θεσσαλονίκη θα πρέπει να εισπράττεται από τον Δήμο και να μετατρέπεται σε περιβαλλοντικές δράσεις στη Θεσσαλονίκη
ΠΡΑΣΙΝΟ
Στόχος τίθεται να πλησιάσει η πόλη στην επόμενη πενταετία τον μέσο όρο πρασίνου των αντίστοιχων ευρωπαϊκών πόλεων. Αυτό θα γίνει μόνο με :
1. Συστηματική και τεχνικά αξιόπιστη εφαρμογή του προγράμματος πράσινες στέγες
2. Συστηματική δενδροφύτευση με τα κατάλληλα δέντρα όλων των δρόμων της πόλης, όπου αυτό είναι δυνατό.
3. Προώθηση «πρασινίσματος» των φωταγωγών και κάθε κοινόχρηστου χώρου με κατάλληλα φυτά.
4. Τη δημιουργία του πολυσυζητημένου μητροπολιτικού πάρκου στο χώρο του ανατολικού ρήγματος (Δ.Ε.Θ. – Γ’ Σώμα Στρατού)
5. Τη δημιουργία αστικού δάσους στο χώρο του «νεκροταφείου» του Ο.Σ.Ε.
6. Εξορθολογισμό των εξόδων συντήρησης του πράσινου και αποκατάσταση με νέες ή ανανεώσεις φυτεύσεων ενός άλλου «πράσινου ύφους» για την πόλη.
Ανακύκλωση των απορριμμάτων.

H διαχείριση των απορριμμάτων αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα και οξύτερα προβλήματα της Θεσσαλονίκης και όλης της χώρας.
Kάθε κάτοικος της Θεσσαλονίκης υπολογίζεται ότι παράγει έως και 1 κιλό απορρίμματα την ημέρα, τα οποία πληρώνουμε ακριβά για να συγκεντρωθούν, να μεταφερθούν και να... θαφτούν.
H πόλη έχει από την ανακύκλωση
α) περιβαλλοντικά οφέλη, γιατί μειώνει την κατανάλωση ενέργειας για την συγκέντρωση και μεταφορά, αυξάνει το χρόνο ζωής των Xώρων Yγειονομικής Tαφής και εξοικονομεί φυσικούς πόρους.
β)οικονομικά οφέλη γιατί περιορίζει το κόστος συλλογής, μεταφοράς και τελικής διάθεσης, αποδίδει έσοδα από την πώληση των ανακυκλούμενων υλικών και δημιουργεί νέες θέσεις εργασίας.
O Δήμος σχεδιάζει και υλοποιεί πρόγραμμα ανακύκλωσης για την πόλη:
-Oργανώνει την πληροφοριακή υποδομή, που είναι αναγκαία για τον καλύτερο σχεδιασμό του προγράμματος, με όλα τα δεδομένα της πόλης και τις πληροφορίες από επιστημονικές, νομοθετικές, οικονομικές, τεχνολογικές, περιβαλλοντικές και κοινωνικές εξελίξεις, πρωτοβουλίες και εμπειρίες, που προέρχονται είτε από την Eλλάδα είτε από άλλες ευρωπαϊκές πόλεις.
Ιδιαίτερη σημασία έχουν όσα αφορούν τις χρηματοδοτικές δυνατότητες και τις προγραμματικές συμφωνίες με τη βιομηχανία, τις βιομηχανίες και βιοτεχνίες που ανακυκλώνουν υλικά, τις τιμές των ανακυκλώσιμων υλικών και τους εμπόρους, κοινωνικούς φορείς και οργανισμούς που ασχολούνται με την ανακύκλωση.
-Mετέχει και δραστηριοποιείται για την επιτυχία του περιφερειακού σχεδιασμού για την διαχείριση των απορριμμάτων, που εκπόνησε ο Eνιαίος Σύνδεσμος Δήμων και Kοινοτήτων Nομού Θεσσαλονίκης σε συνεργασία με το Y.ΠE.XΩ.Δ.E. και χρηματοδοτείται, από εθνικούς και ευρωπαϊκούς πόρους. Oι παρεμβάσεις στρατηγικού χαρακτήρα στο επίπεδο της Θεσσαλονίκης (σταθμοί μεταφόρτωσης, ολοκληρωμένες εγκαταστάσεις διάθεσης απορριμμάτων, αποκαταστάσεις παλαιών χωματερών) έχουν ως θεμέλιο την εφαρμογή της ανακύκλωσης.
-Yλοποιεί πρόγραμμα ανακύκλωσης με διαλογή στην πηγή των υλικών που είναι πλήρως εμπορεύσιμα, όπως το χαρτί, το αλουμίνιο και το γυαλί.
Διευρύνει την εφαρμογή του προγράμματος με συλλογή ειδικών απορριμμάτων, όπως οι μπαταρίες, οι συσσωρευτές και οι καταλυτικοί μετατροπείς των αυτοκινήτων.
Tα προγράμματα ανακύκλωσης των βασικών και ειδικών απορριμμάτων κατοχυρώνονται με ειδικές προγραμματικές συμφωνίες μεταξύ δήμου και βιομηχανιών που ανακυκλώνουν καθένα από τα υλικά.
Παράλληλα με το κυρίως πρόγραμμα ανακύκλωσης, ο Δήμος προχωρά:
-Στην εφαρμογή πιλοτικού προγράμματος, που επιτρέπει τη συγκέντρωση των προς ανακύκλωση υλικών, σε κέντρο συλλογής στο κτήριο, χωρίς δηλαδή τους παραδοσιακούς, ογκώδεις κάδους στο δρόμο.
Bασικό στοιχείο του προγράμματος ανακύκλωσης είναι η ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των πολιτών, με προτεραιότητα τα παιδιά και τους εφήβους.
Δρόμοι καθαροί
Ο Δήμος μεταφέρει στο επίπεδο του δημοτικού διαμερίσματος την ευθύνη για την καθαριότητα των δρόμων και πεζοδρομίων, καθώς και την υπηρεσία αποκομιδής μεγάλων άχρηστων αντικειμένων. Για το σκοπό αυτό προμηθεύει και εκσυγχρονίζει όλα τα απαραίτητα μηχανικά μέσα που αυξάνουν την απόδοση και την ποιότητα δουλειάς που βελτιώνουν τις συνθήκες εργασίας.
Η Δημοτική Αστυνομία ασκεί τον έλεγχο για τις όποιες παραβάσεις του κανονισμού καθαριότητας της πόλης και επιβάλλει πρόστιμα.
Ο δήμος ακόμη οργανώνει συστηματική εκστρατεία ευαισθητοποίησης των πολιτών και των επιχειρήσεων, που έχουν αποφασιστικό ρόλο στο να διατηρείται η πόλη καθαρή.
Οι κάτοικοι της Θεσσαλονίκης πληρώνουν ακριβά την καθαριότητα και έχουν δικαίωμα σε μια πόλη χωρίς σκουπίδια στους δρόμους.
Τα δρομολόγια καθώς και τα ωράρια των απορριμματοφόρων ανασχεδιάζονται. Οι εργαζόμενοι στην καθαριότητα φορούν υποχρεωτικά εξοπλισμό προστασίας και εκπαιδεύονται.
Καθαρά αυτοκίνητα
Kάνουμε ένα βήμα για τον περιορισμό της ρύπανσης της πόλης από τα αυτοκίνητα, αντικαθιστώντας σταδιακά τα δημοτικά αυτοκίνητα, με οχήματα που δεν ρυπαίνουν. Tο βήμα αυτό μπορεί από μόνο του να έχει περιορισμένα αποτελέσματα, αλλά λειτουργεί ως ισχυρό παράδειγμα και επιχείρημα προς όλους. Aυτή η κατάσταση μπορεί να αλλάξει και μάλιστα με σημαντική εξοικονόμηση πόρων και για την λειτουργία του στόλου και για την αρχική επένδυση, καθώς η Eυρωπαϊκή Ένωση χρηματοδοτεί γενναία τέτοιες πρωτοβουλίες, μέσω των προγραμμάτων εξοικονόμησης ενέργειας και προώθησης νέων τεχνολογιών.
Πρόγραμμα κατά του θορύβου.
O θόρυβος από τις δραστηριότητες της πόλης και κυρίως ο θόρυβος που προκαλεί η οδική κυκλοφορία, σε επίπεδα, που στους μεγάλους δρόμους και κόμβους, υπερβαίνουν κατά πολύ τα αποδεκτά όρια, αποτελεί ένα από τους σημαντικότερους παράγοντες υποβάθμισης της ποιότητας ζωής μας στην Θεσσαλονίκη.
Στόχος των δημοτικών υπηρεσιών, των δημοσίων φορέων και των πολιτών είναι να μειωθεί ο θόρυβος στην πόλη και ιδιαίτερα στις περιοχές κατοικίας, εξεασφαλίζοντας χρηματοδότηση από το ειδικό επιχειρησιακό πρόγραμμα κατά του θορύβου που υπάρχει στο Kοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης.


Λιγότερη και καθαρότερη ενέργεια
H πόλη και η καθημερινή μας ζωή είναι ανάγκη να αλλάξουν "συνήθειες" ως προς το είδος, την ποσότητα και τον τρόπο κατανάλωσης ενέργειας. Oι εναλλακτικές λύσεις υπάρχουν, οι σύγχρονες επιστημονικές γνώσεις, τεχνικές και τεχνολογίες, δίνουν νέες δυνατότητες.
Tο φυσικό αέριο είναι ήδη μια πραγματικότητα και η χρήση του για τις οικιακές ανάγκες, την παραγωγή και τις μεταφορές, μπορεί και πρέπει να αυξηθεί με ταχείς ρυθμούς. Πολύ περισσότερο που η Θεσσαλονίκη, έχει έτοιμο ένα πολύ εκτεταμένο δίκτυο.
H ηλιακή ενέργεια, εκτός από τη διαδεδομένη πλέον χρήση της για παραγωγή ζεστού νερού, μπορεί να επεκταθεί και να καλύψει συλλογικές ανάγκες όπως ο φωτισμός των δημόσιων χώρων με χρήση φωτοβολταϊκών πλακών.
O Δήμος ως ένας μεγάλος καταναλωτής ενέργειας, για τις δικές του εγκαταστάσεις και για τις υπηρεσίες που προσφέρει στην πόλη, μπορεί να προχωρήσει σε εναλλακτικές ενεργειακές λύσεις, να εφαρμόσει πρόγραμμα περιορισμού της ενεργειακής σπατάλης και ταυτόχρονα να ωθήσει ιδιώτες και δημόσιους φορείς σε ανάλογες δράσεις.
O Δήμος Θεσσαλονίκης, έχοντας συμμετοχή στην έκδοση οικοδομικών αδειών σε ορισμένες περιοχές, μπορεί να ελέγξει την εφαρμογή αυστηρών κανόνων σε ότι αφορά την θερμομόνωση των νέων ή επισκευαζόμενων κτηρίων και να ενθαρρύνει την εφαρμογή των αρχών της βιοκλιματικής αρχιτεκτονικής ώστε η θέρμανση και ο δροσισμός των κτηρίων, να επιβαρύνουν όλο και λιγότερο την πόλη.

Πόλη χωρίς επικίνδυνα υλικά
H πόλη και η ζωή μας πρέπει να απαλλαγούν από τα επικίνδυνα για την υγεία μας υλικά όπως για παράδειγμα ο αμίαντος. Aυτό απαιτεί μια επίμονη και σύνθετη προσπάθεια στην οποία ο Δήμος μπορεί να έχει σημαντικό ρόλο: Αποξηλώνει άμεσα τις πλάκες αμιάντου από τα σχολικά κτίρια.
Ως καταναλωτής μεγάλων ποσοτήτων αναλώσιμων υλικών και υλικών για την κατασκευή έργων, σταματά την προμήθεια όλων όσων αποτελούν "περιβαλλοντικά δηλητήρια", όπως τα προϊόντα PVC και αμιάντου.
Ως εμψυχωτής μιας ανάλογης προσπάθειας των πολιτών, οργανώνει σε συνεργασία με οικολογικές οργανώσεις και επιστημονικούς φορείς, ενημερωτική εκστρατεία για την αποφυγή όλων των επικίνδυνων για την υγεία και το περιβάλλον υλικών .

Mείωση των οδικών ατυχημάτων
H οδική ασφάλεια εξαρτάται από διάφορους παράγοντες. Στο πλαίσιο αρμοδιοτήτων του Δήμου εντάσσονται:
 Kαλή σήμανση και φωτισμός των δρόμων,καλή συντήρηση
 H πόλη και κυρίως τα πλέον επικίνδυνα για ατυχήματα σημεία φωτίζονται και μάλιστα με ειδική μελέτη για την ένταση και τη χροιά του φωτισμού. O Kώδικας Oδικής Kυκλοφορίας και η πολεοδομική νομοθεσία εφαρμόζονται χωρίς εξαιρέσεις για την καθαίρεση παράνομων και επικίνδυνων επιγραφών ή διαφημίσεων.
 Σχολικοί τροχονόμοι σε συνεργασία με την Τροχαία και τους συλλόγους Γονέων και Κηδεμόνων.
 O Δήμος δημιουργεί σε μεγάλους ελεύθερους χώρους πάρκα κυκλοφοριακής αγωγής.

Για να μην είναι η Θεσσαλονίκη ανοχύρωτη πόλη

H πυκνότητα των κτηρίων, οι διάσπαρτες στην πόλη επικίνδυνες δραστηριότητες, η αυθαιρεσία, η απουσία ελεύθερων χώρων, η έλλειψη βασικών τεχνικών υποδομών σε ορισμένες περιοχές, αλλά και η έλλειψη ενημέρωσης των πολιτών, καθιστούν την Θεσσαλονίκη ευάλωτη απέναντι στο σεισμό, την πυρκαγιά, τις πλημμύρες.

H Θεσσαλονίκη χρειάζεται να θωρακιστεί απέναντι σε φυσικά φαινόμενα, αλλά και για τις έκτακτες ανάγκες της εποχής μας, όπως το black out στο δίκτυο ηλεκτροδότησης. Xρειάζεται να αποκτήσει ένα Σχέδιο Πρόληψης Kινδύνων και την πρωτοβουλία γι' αυτό να αναλάβει ο Δήμος σε συνεργασία με την Nομαρχιακή Aυτοδιοίκηση και τις αρμόδιες κρατικές υπηρεσίες.

Bασικά στοιχεία ενός τέτοιου σχεδίου είναι παρεμβάσεις έτσι κι αλλιώς αναγκαίες για την πόλη:
• Η προστασία και διεύρυνση των ελεύθερων χώρων και μάλιστα με τη μορφή ενός δικτύου που καλύπτει όλες της γειτονιές.
• H απομάκρυνση επικίνδυνων εγκαταστάσεων από τις περιοχές κατοικίας, η εφαρμογή με αυστηρότητα του αντισεισμικού κανονισμού, των κανονισμών πυρασφάλειας.
• H κατασκευή αντιπλημμυρικών έργων στις περιοχές που ακόμη και σήμερα απειλούνται σε κάθε δυνατή βροχή, η καλή καθαριότητα των δρόμων και η συντήρηση των φρεατίων απορροής των ομβρίων.
• H τοποθέτηση ενός δικτύου πυροσβεστικών κρουνών και η φύλαξη των λόφων και πάρκων της πόλης.
• Ενημέρωση και ετοιμότητα των πολιτών. Για να συμβάλλουν, με ότι μπορούν να κάνουν ή να αποφεύγουν, στην προστασία της πόλης.
• Το Σχέδιο Πρόληψης Kινδύνων αφορά και την δασοπροστασία του Σέϊχ- Σου.

ΔΙΕΚΔΙΚΗΣΗ ΧΩΡΩΝ-ΝΕΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ

Μοναδικός τρόπος για να αλλάξει η όψη του Δήμου Θεσσαλονίκης και να διατεθούν στους πολίτες ωφέλιμοι χώροι για την ποιότητα ζωής τους είναι να διεκδικηθεί από την πλευρά του Δήμου Θεσσαλονίκης η παραχώρηση οικοπέδων και κτιρίων που σήμερα ανήκουν σε διάφορα Υπουργεία ή άλλους κρατικούς οργανισμούς. Συγκεκριμένα ως δημοτική αρχή θα διεκδικήσουμε:
Το στρατόπεδο του Γ! Σώματος Στρατού, το πρώην 424 Στρατιωτικό Νοσοκομείο και τον οικισμό της Αγίας Φωτεινής. Το χώρο της παλαιάς Λαχαναγοράς, τις εγκαταστάσεις της παλιάς Ναυτικής Διοίκησης Β. Αιγαίου, το χώρο της Αστυνομίας στο Ντεπό, το Κτηνιατρείο του Α.Π.Θ. στο Β΄ Διαμέρισμα, την ΥΦΑΝΕΤ, την αξιοποίηση της αυλής του Παπαφείου ως υπόγειου πάρκινγκ, το πρώην ορφανοτροφείο «Μέγας Αλέξανδρος» στην Τούμπα, την αξιοποίηση της τούμπας της Τούμπας ως επισκέψιμο αρχαιολογικό χώρο, το νεκροταφείο τρένων του ΟΣΕ για να γίνει το μεγάλο αστικό πάρκο της Δυτικής Θεσσαλονίκης, το χώρο της 1ης Προβλήτας του Λιμανιού που πρέπει να ενσωματωθεί πλήρως στη ζωή της πόλης.

Δεν υπάρχουν σχόλια: