Παρασκευή, Ιανουαρίου 21, 2005

Ειτε σ'αρέσει, είτε όχι...

Πολύ ενδιαφέρον άρθρο του Adam L. Penenberg στο Wired News.
Like It or Not, Blogs Have Legs

3 σχόλια:

ANemos είπε...

Ερωτήματα προς τους «δύσπιστους» και «σκεπτικιστές» σε σχέση με το Open και όσα συζητούμε εδώ:

1. Πως μπορεί να εξηγηθεί με οικονομικούς όρους το φαινόμενο των blog;
2. Ένα blog αποτελεί προϊόν ή υπηρεσία (ή μήπως είναι gift με την οικονομική σημασία του όρου);
3. Ποια είναι η θέση του στην παραγωγική διαδικασία;

Nassos K. είπε...

Το άρθρο του Penenberg μου έκανε ιδιαίτερη εντύπωση για κάποιες θέσεις και τον τρόπο που τις αναλύει. Σκεφτόμουν να το postάρω στο Confessions (http://icrazymonkey.blogspot.com/), αλλά θεώρησα πως εδώ ταιριάζει καλύτερα.

Λόγω έλειψης χρόνου δεν μπόρεσα να αναλύσω περισσότερο τις σκέψεις μου, αλλά μιας και συνέχισε το θέμα ο Αντρέας, βάζω ζεστό καφέ και με όσο καθαρό μυαλό μου έμεινε, συνεχίζω:

blog+open-source code
Θυμίζει κατά πολύ τη λογική του open-source software. Και δεν εννοώ το περιεχόμενο (αυτό θα το αναφέρω παρακάτω), αλλά το ότι μπορείς ουσιαστικά, να δημιουργήσεις την προσωπική σου ιστοσελίδα.
Ολοι οι blog-service providers (βλ. Blogger κλπ.) παρέχουν σε μικρό ή μεγάλο βαθμό δυνατότητα παραμετροποίησης του front-end template με το οποίο προβάλλεται το κάθε blog.
Παράδειγμα τέτοιου ελληνικού blog είναι το news4news© (http://news4news.blogspot.com) το οποίο στην δεξιά του στήλη έχει από ρολόι μέχρι google search, και από το news.ticker του myNews (http://www.mynews.gr) μέχρι banner για το firefox.
Θα μπορούσε κάποιος προγραμματιστής να φτιάξει μια εφαρμογή για το π.χ.Blogger και να είναι τόσο καλή που να ενσωματωθεί τελικά στίς βασικές ρυθμίσεις-υπηρεσίες.

blog+open-content
Πάνω από όλα το περιεχόμενο. Αυτό είναι και η βασική ιδέα. Ενα "εργαλείο" για οποιονδήποτε έχει πρόσβαση στο internet και θέλει να μοιραστεί ιδέες και να βγάλει τα εσώψυχά του.
Βέβαια, η ανεξέλεγκτη αυτή δωρεάν υπηρεσία οδηγεί στο αποτέλεσμα που περιγράφει ο Penenberg, "Of course, there are intellectual inefficiencies in the blogosphere, and, of course, a lot of hot-gas rhetoric, vitriol, inane discussions, score-settling and outright buffoonery", αλλά δεν παύει να αποτελεί ένα "teeming marketplace of ideas, with the best ones holding sway, a pure meritocracy(=αξιοκρατία)".
Εχει όλα τα στοιχεία που χαρακτηρίζουν μια ανοιχτή κοινωνία. Με τους "καλούς" και τους "κακούς", τους "ηγέτες" και τους "ακόλουθους", τους "επιστήμονες" και τους "καλλιτέχνες" (είναι άραγε όλοι αυτοί οι Τεχνίτες της Ψηφιακής Εποχής;).

blog=product?
To blog σίγουρα δεν είναι προϊόν.
Για να θεωρηθεί κάτι "προϊόν" θα πρέπει -γενικά- να είναι απτό (μια έννοια ή μια ιδέα δεν είναι προϊόν), και να έχει τιμή (αξία). Υπάρχουν βέβαια και τα δωρεάν προϊόντα, αλλα εδώ μπορεί να μας βοηθήσει καλύτερα ο Sakis (http://marketingpro.blogspot.com).
Το blog είναι πιο κοντά στον όρο υπηρεσία. Συγκεκριμένα δωρεάν υπηρεσία open-content στην οποία μάλιστα not only do we all get to watch, we can join in.".

blog@productive procedure
Είναι ερώτημα που απαιτεί μεγάλο θέμα συζήτησης από μόνο του. Ισως θα ήταν καλύτερα να συνεχίσουμε την ανάλυση του The Digital Artisans Manifesto (και ίσως στην επανασύνταξή του;;;). Ισως αν καταλύξουμε σε ένα σαφή ορισμό του Open, να μπορέσουμε να απαντήσουμε και σε αυτό.
Προς το παρόν -χαριτολογώντας- η ιστορία έχει αποδείξει ότι συντήρηση ενός blog βλάπτει σοβαρά στην εργασία. (http://isag.meng.auth.gr/blogentis/Oneiros/2005/01/15/bloggersfired)

Sakis Rizos είπε...

@ Naftilos:

(1) ΣΧΕΤΙΚΑ με το: "Πως μπορεί να εξηγηθεί με οικονομικούς όρους το φαινόμενο των blog;"

Δεν έχω ψάξει την ιστορία γέννησης των blog. Οπότε δεν μπορώ να απαντήσω βάσει δεδομένων. Ωστόσο, από ό,τι ξέρω, αυτά ξεκίνησαν ως ένας τρόπος επικοινωνίας μεταξύ των ΙΤ freaks και έπειτα διαδόθηκαν στο ευρύτερο κοινό. Ένα ακόμη πράγμα που ξέρω είναι ότι το blogger (το πιο γνωστό blogging service, νομιζω) ανήκει πλέον στην Google. Βάσει, λοιπόν, αυτής της (ελλειπούς) πληροφόρησής μου, θα εξηγούσα το φαινόμενο των blog με "οικονομικούς όρους" ως εξής:

(α) Η οικονομική αξία (economic value) -και "οικονομική" δεν σημαίνει απαραίτητα "χρηματική"- των blog γι' αυτούς που τα πρωτοδημιούργησαν είχε να κάνει με την εξοικονόμηση κόπου και χρόνου σχετικά με κάποιο συλλογικό project στο οποίο συνεργάζονταν -μέσω του blog, δηλαδή, η αποτελεσματικότητα (efficiency) καθώς και η αποδοτικότητα (effectiveness) ήταν η οικονομική αξία που εισέπρατταν. Θα μπορούσα, βέβαια, να αναφερθώ και στην είσπραξη "psychological value", αλλά προτιμώ εδώ τη θεώρηση από την οπτική γωνία της Κλασικής Οικονομικής.

(β) Μπορεί τα διάφορα free blogging services να έχουν ως businees model τη δημιουργία κέρδους μέσω, π.χ., διαφημίσεων κ.λπ. Μία άλλη περίπτωση, η πιθανότερη κατά την ταπεινή μου γνώμη, είναι ότι τα διάφορα free blogging services έχουν ως business models το να προσελκύσουν όσο γίνεται περισσότερα μέλη με απώτερο στόχο την εφαρμογή μίας "harvesting exit strategy" να εξαγορασθούν δηλαδή από κάποια άλλη εταιρεία (π.χ. όπως εξαγόρασε η Google το Blogger).

(γ) Υπάρχουν, υποθέτω, και κάποια free blogging services που δεν έχουν ως στόχο της δημιουργία "οικονομικής αξίας", αλλά απλά κάποιοι τα δημιούργησαν για να αυξήσουν το "psychological value". Ωστόσο, το να παρέχεις κάτι δωρεάν, δεν σημαίνει ότι είναι και δωρεάν per se. Π.χ. μπορεί ο x IT nerd να δουλεύει δέκα δουλειές και στον ελεύθερο χρόνο του να ασχολείται με το blogging service επειδή έτσι γουστάρει και μόνο. Σε αυτήν την περίπτωση δεν προσδοκά να κερδίσει τίποτα και έτσι διαθέτει το service του δωρεάν μεν, αλλά επωμίζεται ο ίδιος το κόστος σε χρόνο, εργασία, υλικά, κ.λπ. Επομένως αυτό που κάνει το ΠΑΡΕΧΕΙ δωρεάν, αλλά δεν ΕΙΝΑΙ δωρεάν. Απλώς, αποδέχεται το να επωμισθεί ο ίδιος το κόστος (καθώς και το "opportunity cost"). Σε τελική ανάλυση, βέβαια, για να μπορεί να το κάνει αυτό σημαίνει ότι με κάποιον άλλον τρόπο γεμίζει το στομάχι του.


(2) ΣΧΕΤΙΚΑ με το: "Ένα blog αποτελεί προϊόν ή υπηρεσία (ή μήπως είναι gift με την οικονομική σημασία του όρου);"

Η απάντηση παρακάτω. Σχετικά με το gift: Νομίζω ότι δεν κατάλαβα τι θέλεις να πεις. Για να δούμε. Η λέξη gift με την κοινή της έννοια σημαίνει, ως γνωστόν, δώρο. Τη λέξη gift ως οικονομικό όρο, προσωπικά, δεν τη γνωρίζω. Στο μάρκετινγκ έχουν γίνει, βέβαια, έρευνες σχετικά με το "giftgiving behavior" αλλά αυτό είναι, προφανώς, άλλο θέμα. Εκτός, εάν με το "οικονομική σημασία" αναφέρεσαι στο "no free lunch" (τουτέστιν, τίποτα δεν είναι δωρεάν) που είναι πολύ γνωστή (αλλά συνήθως λανθασμένα ερμηνευόμενη) αρχή της Οικονομικής και στην οποία αναφέρομαι στην προηγούμενη παράγραφο γ.


(3) ΣΧΕΤΙΚΑ με το: "Ποια είναι η θέση του στην παραγωγική διαδικασία;"

Λυπάμαι αλλά δεν καταλαβαίνω αυτήν την ερώτηση. Ωστόσο, υποθέτω, η απάντησή μου στην ερώτηση 1 θα έχει κάποια σχέση με αυτό που έχεις στο μυαλό σου.


@ CrazyMonkey:

(1) ΣΧΕΤΙΚΑ με το: "blog=product?".

Ο ορισμός του προϊόντος είναι: "A product is anything that can be offered to a market to satisfy a want or need. Products that are marketed include physical goods, services, experiences, events, persons, places, properties, organizations, information, and ideas".

Επομένως, σύμφωνα με τον παραπάνω ορισμό, το blog είναι προϊόν. Ωστόσο, στην πράξη, το blog δεν είναι προϊόν (good) αλλά υπηρεσία (service). O ορισμός της υπηρεσίας είναι: "A service is any act or performance that one party can offer to another that is essentially intangible and does not result in the ownership of anything. Its production may or may not be tied to a physical product".

[Πέραν αυτού, υπάρχουν και τα λεγόμενα "επίπεδα προϊόντος" (product levels), τα οποία είναι πέντε: (1) core benefit, (2) basic product, (3) expected product, (4) augmented product και (5) potential product. Στις αναπτυγμένες οικονομίες ο ανταγωνισμός επικεντρώνεται, κατά κανόνα, στο augmented product, ενώ στις λιγότερο αναπτυγμένες στο expected product].

Τώρα, συνήθως ο όρος "product" αναφέρεται και σε "goods" και σε "services". Ωστόσο, στην πράξη, ο διαχωρισμός μεταξύ προϊόντος και υπηρεσίας είναι σημαντικός για την στρατηγική μάρκετινγκ που μπορεί να ακολουθηθεί και αυτό διότι οι υπηρεσίες ενέχουν χαρακτηριστικά που δεν έχουν τα προϊόντα. Κάποια εισαγωγικά σχόλια για την διαφορά μεταξύ του μάρκετινγκ προϊόντων και του μάρκετινγκ υπηρεσιών μπορείτε να διαβάσετε στο <"Οι Υπηρεσίες δεν είναι Απορρυπαντικά! Μάρκετινγκ Υπηρεσιών vs Μάρκετινγκ Προϊόντων".